به گزارش ایسنا، سید محمد بطحائی در آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان با اشاره به اهمیت نقش خانواده در تعلیم و تربیت اظهار کرد: خانواده و مدرسه همچون دو بالی هستند که اگر هماهنگ و همراه یکدیگر حرکت نکنند این کبوتر به اوج نخواهد نرسید.

 

وی افزود: خانواده و مدرسه دو رکن مهم در تربیت را بخوبی نشان می دهد. برخی اوقات آنچه بنده و همکارانم در مدرسه تلاش می کنیم نهادینه کنیم تاثیرش را در خانواده از دست می‌دهد و آنچه در مدرسه بافته می‌شود در خانواده پنبه می‌شود و برعکس آن هم ممکن است اتفاق بیافتد و علت این است که این دوبال همراه همدیگر و متوازن حرکت نمی کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بعضا نشانه‌های ضعف عدم همسویی مدرسه و خانواده را مشاهده می کنیم گفت: امروز آسیب های اجتماعی و وجود نحله های فکری و رفتاری منحط و تخریب کننده که روح و روان فرزندان ما را هدف گرفته، به سرعت گسترش یافته است. یکی از اولویت های انجمن های اولیاء و مربیان مقابله با همین هجمه هاست که بسیاری اولویت های ما را در حوزه تعلیم و تربیت جابه جا کرده است.

بطحائی ادامه داد: در این شرایط انجمن های اولیاء و مربیان نقش پررنگ تری پیدا می‌کنند. نقش مدرسه به عنوان کانون اصلی مقابله با این آسیب ها را نباید نادیده گرفت. انگیزه و ایمان مدیران مدارس به این نقش بسیار مهم است و اگر مدیران مدرسه به اهمیت پیوند اولیاء و مربیان پی نبرند و به سمت تقویت آن حرکت نکنند تلاش های ما بی نتیجه خواهد ماند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه سنجش شایستگی مدیران که امسال آغاز خواهد شد یکی از شاخص هایی که مرتب اندازه گیری می‌شود باور به پیوند اولیا و مربیان برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت و اهتمام به تقویت این پیوند است گفت :در نظام کنترل و تضمین کیفیت نظام آموزشی هم که امیدواریم امسال راه اندازی کنیم نیز برنامه‌های تقویت پیوند اولیاء و مربیان گنجانده می‌شود.

وی افزود : البته باید روش ها و چارچوب حرکت تغییر کند. چالش‌هایی که امروز با آن مواجهیم و دارد به مرحله بحرانی در مدارس و جامعه می رسد دیگر اجازه نمی‌دهد با روش های قدیمی حرکت کنیم. باید راه جدیدی برای حل مشکل ها پیدا کرد.

بطحائی با بیان اینکه آموزش و راهنمایی اولیاء و خانواده ها نیز باید صورت گیرد عنوان کرد: بستر الکترونیکی در قالب یک شبکه تعاملی به تدریج از دو هفته آینده ابتدا برای مدیران مناطق، مدارس و سپس برای خانواده ها راه اندازی خواهد شد. امیدوارم این پروسه تا دوماه آینده به اتمام برسد. باید آموزش به اولیاء به صورت مستمر و هفتگی ارائه شود و خانواده ها مکلف به استفاده از آموزش ها شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بسیاری از خانواده های ما اطلاعات لازم را برای نحوه برخورد با فرزند خود در مواقع حساس ندارند. با این روش الکترونیکی، ملاحظاتی که برای بیان عمومی مطالب آموزشی در رسانه ها داریم کمتر خواهد بود و محتوای آموزشی حتما جذاب و هنرمندانه طراحی می شوند.

وی خطاب به معاون امور زنان ریاست جمهوری که در این مراسم حضور داشت گفت: در این مسیر آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند عمل کند و نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها هستیم. معاونت امور زنان و خانواده می‌تواند در همگرایی دستگاه‌های دیگر به ما کمک کند.

به گزارش ایسنا، نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: در دفتر انجمن بیشتر به دنبال فراهم کردن تریبونی برای بیان مطالبات و دغدغه هاست.

وی افزود: از وزیر تقاضا می کنیم با توجه به جامعه مخاطب ۲۶ میلیونی اولیای دانش آموزان حضورشان در برنامه های ما افزایش یابد. اولیاء و مربیان یک ظرفیت و فرصت ارزشمند هستند که می‌توانند در مدیریت امور به ما کمک کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.