به گزارش ایسنا، چنین اقدامی به عربستان سعودی که قصد دارد سهام این غول نفتی را در بازار عرضه کند امکان می‌دهد گزینه‌های مختلفی را در نظر بگیرد.

منابع صنعتی آگاه به رویترز اعلام کردند که شرکت‌های نفتی دولتی پتروچاینا و سینوپک در هفته‌های اخیر برای انجام یک قرارداد مستقیم به آرامکو ابراز تمایل کرده‌اند. این شرکت‌ها بخشی از یک کنسرسیوم دولتی شامل صندوق سرمایه دولتی چین هستند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی سال گذشته اعلام کرد که این کشور سرگرم بررسی عرضه اولیه عمومی حدود ۵ درصد از سهام آرامکو در سال ۲۰۱۸ است و اگر این شرکت حدود دو تریلیون دلار ارزش‌گذاری شود، ممکن است از عرضه ۵ درصد سهم، ۱۰۰ میلیارد دلار کسب کند.

یکی از منابع صنعتی در این باره به رویترز گفت: چینی‌ها می‌خواهند تامین نفت را تضمین کنند و تمایل دارند که کل ۵ درصد را خریداری کنند.

با اینهمه پتروچاینا و سینوپک در این باره اظهارنظر نکردند.

عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو، بخش محوری برنامه اصلاحات اقتصادی به منظور متنوع کردن اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی به نفت است و بودجه این کشور را که از قیمت‌های پایین نفت لطمه دیده است، تقویت می‌کند.

اما اختلافات داخلی تصمیمات کلیدی متعدد درباره عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را به تاخیر انداخته است.

منابع آگاه اظهار کرده‌اند که میان مقامات دولتی بلندپایه عربستان اختلاف نظر وجود دارد و برخی از آنها خواهان عرضه سهام آرامکو در بازار داخلی یا به تاخیر افتادن عرضه سهام این شرکت پس از سال ۲۰۱۸ هستند تا قیمت‌های نفت بین ۵۵ تا ۶۰ دلار تثبیت شوند.

به گفته منابع آگاه، فروش سهام به شرکت‌های چینی، بخشی از گزینه‌های متعددی است که از سوی عربستان مورد بررسی قرار گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.