به گزارش ایسنا، عصام المرزوق گفت: پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید به ۱۱۶ درصد رسیده است. اما این آمار مربوط به اوت است در حالیکه آمار سپتامبر که از سوی منابع ثانویه اوپک منتشر شده، نشان می‌دهد که میزان پایبندی کاهش یافته و هفت عضو اوپک در سپتامبر تولید بیشتری نسبت به اوت داشته‌اند و سه کشور عراق، ایران و گابن بالای سهمیه تعیین شده تولید کرده‌اند.

وزیر نفت کویت که بر کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک نظارت دارد، اظهار کرد اولویت اصلی اوپک در حال حاضر این است که همه اعضای به سهمیه تولیدشان پایبند بمانند تا به تمدید دوباره توافق کاهش تولید نیازی نباشد.

وی گفت: اوپک درباره تمدید یا عدم تمدید توافق در نشست آینده خود که ۳۰ نوامبر در وین برگزار می‌شود، تصمیم خواهد گرفت.

اظهارات المرزوق در حالی مطرح شد که محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک یک هفته قبل بدون ارائه توضیحی گفته بود این سازمان ممکن است ناچار باشد اقدامات فوق العاده‌ای در پیش بگیرد تا پیمان کاهش تولید موثر واقع شود.

توافق اوپک با روسیه و ۱۰ تولیدکننده دیگر خارج از این سازمان برای کاهش تولید به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز، قرار است به مدت شش ماه اجرا شود اما این سازمان و متحدانش در ماه مه تصمیم گرفتند این توافق را تا پایان مارس سال ۲۰۱۸ تمدید کنند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اظهار کرده که ممکن است توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شود.

بلومبرگ هفته گذشته به نقل از منابع نزدیک به اوپک گزارش کرده بود که طبق پیش‌بینی‌های داخلی اوپک، این سازمان انتظار دارد مازاد ذخایر نفت جهان تا سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ حذف شود. ذخایر نفت اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در حال حاضر ۱۷۱ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله قرار دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این پیش‌بینی‌ها برخلاف اظهارات وزیر نفت کویت است که مدعی است نیازی به تمدید توافق کاهش تولید وجود ندارد. همه پیش‌بینی‌های نفتی برای سال ۲۰۱۸، نرخ تولید روزانه بالاتر غیراوپک را پیش‌بینی‌ کرده‌اند و اگر اوپک و شرکایش بخواهند در ۳۱ مارس به اجرای توافق کاهش تولید پایان دهند، به معنای افزوده شدن ۱.۸ میلیون بشکه در روز به تولید جهانی خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.