به گزارش مهر، حمیدرضا دهقانی‌نیا در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه هر فردی که از روز شنبه ۲۹ مهرماه برای خرید گوشی تلفن همراه وارد بازار می‌شود، باید از ثبت آن در سامانه طراحی شده اطمینان حاصل کند، گفت: البته اجرای این طرح از ۲۸ مهرماه آغاز خواهد شد ولی در عمل مردم از ۲۹ مهرماه که برای خرید مراجعه می‌کنند با اجرای رسمی آن مواجه خواهند شد.

مدیرکل فناوری و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: اجرای طرح به نحوی تدارک دیده شده که به تدریج مدل‌های اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشمول اجرای ضوابط قرار می‌گیرند که در این میان بر اساس مدل‌هایی که اعلام می‌شود هر خریدار می‌بایست کد IMEI را که در داخل گوشی و پشت باطری قرار دارد با کد درج شده بر روی جعبه تطبیق داده و سپس اصالت آن را با سامانه مربوطه تطبیق دهد.

وی تصریح کرد: فروشندگانی که در این طرح همراهی لازم را به عمل آورند سود بیشتری را دریافت خواهند کرد و افرادی که همکاری نکنند، متضرر خواهند شد و اجازه فروش کالا را نخواهند داشت، البته طرح به گونه‌ای پیش‌بینی شده که وضعیت بازار و نظم آن به هم نریزد.

دهقانی‌نیا گفت: اجرای طرح به صورت مدل به مدل و برند به برند انجام خواهد شد تا افرادی که در حلقه آخر فروش گوشی‌های تلفن همراه بوده و تعدادشان هم کم نیست، زیر پای قاچاقچیان له نشوند. بر این اساس مدل‌های مشمول این طرح به غیر از فرآیند اعلام شده اجازه فروش نخواهند داشت.

مدیرکل فناوری و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: اجرای طرح به گونه‌ای پیش‌بینی شده تا منجر به افزایش قیمت در بازار نشود و گام به گام پیش رود. مردم هم باید اصالت کالا را چک کرده و شرایطی را پیش ببرند که از خرید کالاهایی که در فهرست خاکستری قرار داشته یا فروش آنها ممنوع است جلوگیری شود.

وی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: گوشی‌های تلفن همراهی که به صورت مسافری یا انفرادی وارد کشور می‌شوند یک ماه زمان خواهند داشت که خود را در سامانه رجیستر کنند اما مردم عادی که برای خرید کالا به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند باید حتما از اصالت کالا مطمئن شده و اجازه ندهند حتی آن گوشی در فهرست خاکستری که یک ماه مهلت برای انطباق با شرایط جدید دارد، قرار گیرد.

دهقانی‌نیا همچنین در خصوص گوشی‌های آیفون نیز گفت: به واسطه اینکه برند آیفون در ایران هیچ گونه نمایندگی رسمی نداشته و تولید نمی‌شود و حتی این نمایندگی هم هیچ‌گاه به ایران ارائه نخواهد شد. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به موضوع ورود کرده و بر اساس قواعد خود به یکسری از شرکت‌ها مجوز واردات گوشی‌های این برند را داده است که بر این اساس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم این نمایندگی‌ها را به رسمیت می‌شناسد و بر این اساس ۳۰ شرکت نمایندگی برند اپل در ایران را دارند.

وی ادامه داد: از ۲۹ مهرماه این فرآیند با اسکن شبکه شروع شده و با هدف معینی قصد دارد هویت تمامی گوشی‌های تلفن همراه را مشخص نماید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.