به گزارش تسنیم به نقل از السومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق گفت که حکومت اقلیم کردستان در پی فساد تعداد اندکی از مسئولان این اقلیم و خانواده‌های آن، در شرف ورشکستگی قرار گرفت.

وی در مقاله‌ای با عنوان «عراق یکپارچه خواهد ماند» که روزنامه نیویورک تایمز آن را منتشر کرده است، از حکومت اقلیم کردستان خواست که حاکمیت قانون اساسی عراق را به‌رسمیت بشناسد و بر این اساس، وارد گفتگو با دولت عراق شود.

العبادی در ادامه نوشت: در ژوئن سال 2014 میلادی، روی جلد مجله تایم دو کلمه نوشته شده بود: پایان عراق. اما امروز و بعد از گذشته سه سال، من افتخار می‌کنم که بگویم این پیش‌بینی‌ها به لطف نیروهای مسلح و ملت عراق، درست از آب در نیامد.

نخست‌وزیر عراق افزود: عراق در آن زمان، با گسترش گروه تروریستی داعش روبرو بود، اما امروز ما بعد از آزادسازی موصل، تعلفر، و الحویجه آماده بیرون راندن داعش از کل سرزمین‌های خود و بازگرداندن میلیون‌ها آواره به منازلشان هستیم. ما ماموریت بزرگ بازسازی کشورمان را آغاز کرده‌ایم.

العبادی گفت: ملت ما فداکاری‌های بی‌سابقه‌ای برای آزادسازی سرزمینشان نشان دادند.

وی افزود: من دوست داشتم برای بازسازی متحد شویم، اما ملت عراق در پی اقدام یکجانبه برخی از رهبران کرد مبنی بر برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی شوکه شدند و این در حالی است که این رهبران کرد، جزو مهندسان اصلی تدوین قانون اساسی عراق در سال 2005 میلادی که از دولت فدرالی حمایت می‌کند، بودند. این اقدام رهبران کرد، در تعارض آشکار با قانون اساسی عراق بود و بخشی از اقدامات عامدانه‌ای بود که با هدف تجزیه کشور صورت گرفت.

العبادی با بیان "همه‌پرسی، باقی ماندن داعش را تشویق می‌کند"، افزود: هرگونه تلاش برای استقلال که به صورت غیرقانونی انجام شود، موفق نخواهد شد. اقدامات فردی که قانون را نقض می‌کنند، تهدیدی برای کل کشورمان و همچنین کشورهای همسایه به شمار می‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.