به گزارش ایلنا به نقل از اشپیگل، بحث پرکشمکش فروش سه زیردریایی آلمانی به اسرائیل با امضای یک تفاهم‌نامه به پایان رسید. این تفاهم‌نامه که پنجشنبه گذشته امضا شده، شرطی نامعمول را طرح می‌کند.  معامله مربوطه و ارسال زیردریایی‌های دلفین، به روشن شدن پرونده‌ای منوط شده که «بنیامین نتانیاهو» مشاور و معتمد او را به فساد مالی متهم می‌کند.

در بند ده پیش‌نویس تفاهم‌نامه آمده است که پیش از اعزام زیردریایی‌ها به اسرائیل، باید تکلیف همه اتهامات مالی علیه نخست‌وزیر اسرائیل و سایر متهمان روشن شده باشد.

گفته می‌شود که بنیامین نتانیاهو به رغم مخالفت‌ مسئولان ارشد ارتش اسرائیل نسبت به خرید این زیردریایی‌ها اقدام کرده است.

طبق تفاهم‌نامه، دولت آلمان باید به صورت مستقل در مورد رفع این اتهام متقاعد شود و این حق را دارد که حتی در صورت مختومه اعلام شدن ماجرای فساد مالی از سوی تل‌آویو، از ارسال زیردریایی‌ها خودداری ورزد. براین اساس، لازم است نخست دادستانی عمومی اسرائیل ختم پرونده را تایید کند تا دولت آلمان نیز پایان گرفتن مسئله را بررسی کند.

دولت آلمان پس از آن که نتانیاهو و نزدیکانش به فساد مالی متهم شدند، مذاکره درباره معامله زیردریایی‌ها را معلق کرد، اما تل‌آویو در واکنش، هر راهی برای توافق بر سر یک پیش‌نویس را آزمود.

در اسرائیل این نگرانی رو به افزایش است که بحث فساد دولتی بهانه‌ای بیش نباشد و دولت آلمان به کلی از فروش زیردریایی چشم بپوشد. تل‌آویو برای نجات این معامله با شروط سخت‌گیرانه آلمان موافقت کرده است.

زیردریایی‌های مدل دلفین ساخت شرکت تیسن‌کروپ می‌توانند به سلاح اتمی نیز مجهز شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.