به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری که برای شرکت در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-۸ به ترکیه سفر کرده بود، عصر جمعه در دیدار &#۳۹;رجب طیب اردوغان&#۳۹; رئیس جمهوری ترکیه افزود: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ منطقه دارای توانمندی ها و ظرفیت های گسترده ای هستند که باید از آنها در مسیر توسعه و تحکیم روابط مشترک، استفاده شود.

معاون اول رئیس جمهوری تسریع در بکارگیری پول ملی ایران و ترکیه در مبادلات تجاری مشترک، ۲۴ ساعته کردن فعالیت پایانه های مرزی، فعال تر کردن بخشهای خصوصی ایران و ترکیه و تسهیل همکاری های بانکی و گمرکی را بخشی از تلاش ها برای بهره گیری مناسبتر از ظرفیتهای موجود و رساندن رقم تجاری دو کشور به مرز سالیانه ۳۰ میلیارد دلار برشمرد.

 

اهم اظهارات معاون اول رئیس جمهور را در ادامه می خوانید؛

*هموارتر کردن راهها برای سرمایه گذاری بخش های خصوصی ایران و ترکیه و تشویق آنان برای توسعه همکاری ها و اجرای پروژه های مشترک ضروری است، ایران و ترکیه باید از همه ظرفیت ها برای توسعه روابط استفاده کنند و در همین راستا بزودی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل می شود.

*ایران آماده تامین انرژی ترکیه است، ما آماده ایم صادرات نفت و گاز خود را به ترکیه افزایش داده و نیاز این کشور به انرژی را تامین کنیم.

*{با اشاره به مواضع مشترک ایران و ترکیه در مسایل منطقه ای و همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی} عدم تغییر مرزهای جغرافیایی و حفظ تمامیت ارضی کشورها، تقویت ثبات و امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم ، از اهداف مشترک ایران و ترکیه است و همکاریهای دو کشور در این حوزه ها به نفع صلح و ثبات منطقه است.

*کشورهای اسلامی با توجه به جمعیت و قدرت اقتصادی گسترده ای که در اختیار دارند ، باید دامنه همکاری ها میان خود را با هدف ایجاد رفاه و توسعه بیشتر در کشورهایشان تقویت کنند.

&#۳۹;رجب طیب اردوغان&#۳۹; رئیس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه آنکارا برای توسعه روابط در همه عرصه ها با ایران عزم راسخ دارد ، اظهارداشت: با برنامه ریزی های گسترده ای که در حال انجام است ، بزودی به رقم ۳۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور دست خواهیم یافت.

اهم سخنان وی از این قرار است:

*کشور ما علاقه مند است میزان نفت بیشتری از ایران خریداری کند، باید با رفع موانع، از امکانات، تجربیات و ظرفیت های یکدیگر برای توسعه همکاریهای مشترک استفاده کنیم .

*اردوغان همچنین بهره گیری از تجربیات در حوزه صنعت گردشگری و شناساندن جاذبه های گردشگری و افزایش رفت و آمد گردشگران دو کشور را ضروری برشمرد.

*همه پرسی غیرقانونی در اقلیم کردستان عراق حرکت اشتباهی بود که مقامهای اقلیم باید این حرکت اشتباه را جبران کنند.

*{برخوردهای دوگانه غربی ها با گروه های تروریستی، وحدت و هماهنگی همه کشورها در مبارزه با تروریسم به عنوان یک معضل جهانی ضروری است؛ ایران و ترکیه با در کنار هم قرار گرفتن در مبارزه با تروریسم قطعا موافق خواهند شد و همکاریها در این عرصه باید گسترش یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.