به گزارش عصر ایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی جزییات طرح جدید دو سناتور جمهوریخواه "باب کورکر" و "تام کاتن" را درباره برجام، افشا کرده است.

بر اساس این طرح جدید فعالیت های موشکی بالستیک ایران ناقض برجام معرفی شده و به رییس جمهور آمریکا این اختیار داده شده تا در صورت هر گوه آزمایش موشکی بالستیک، تحریم های سابق را علیه ایران بازگرداند.

سناتور تام کاتن یکی از ارایه دهندگان پیش نویس طرح جدید

جزییات طرح بازنویسی شروط برجام از سوی دو سناتور آمریکایی

در این طرح همچنین پرتاب و توسعه برنامه موشک های فضایی نیز در ذیل موشک های بالستیک طبقه بندی شده است.

این طرح همچنین هرگونه مخالفت ایران با درخواست بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای مبنی بر بازرسی از اماکن نظامی ایران، ناقض برجام دانسته شده است.

در این طرح همچنین با محدودیت 10 ساله وضع شده از سوی برجام برای توسعه برنامه هسته ای ایران مخالفت شده و خواسته شده محدودیت های وضع شده تا پس از سال 2025 نیز ادامه یابد.

طرح سناتورها کورکر و کاتن حاوی گزاره های حقوق بشری هم هست و تاکید می کند هر گونه نقض استانداردهای حقوق بشری از سوی جمهوری اسلامی ایران می تواند ناقض برجام شناخته شود.

در قالب طرح جدید رییس جمهور آمریکا می بایست هر ۶ ماه یکبار کنگره را از روند عمل کردن ایران به تعهدات برجامی مطلع کند. بر اساس قانون فعلی رییس جمهور هر ۳ ماه یکبار باید این کار را انجام دهد.

هنوز طرح سناتورها کورکر و کاتن در سنای آمریکا اعلام وصول نشده؛ با این حال بسیاری از سناتورهای دموکرات با انتقاد از بازنوسی شروط برجام از سوی سناتورهای جمهوریخواه، این اقدام را در شرایط کنونی به نفع امنیت و منافع آمریکا نمی دانند.

در این رابطه "تیم کین" سناتور دموکرات تاکید کرده عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، تنها یک بحران جدید غیر ضروری به وجود خواهد آورد در شرایطی که با تضعیف کارایی دیپلماسی آمریکا، احتمال بروز جنگ را افزایش می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.