به گزارش ایرنا، استانداران استان های شمالی لومباردیا و ونتو ایتالیا از تمام شهروندان این دو استان دعوت به شرکت در یک همه پرسی مشورتی که فردا (یکشنبه) برگزار می شود، کرده تا به این سوال که &#۳۹;آیا مایل هستید که از دولت مرکزی درخواست استقلال بیشتر در چارچوب قانون اساسی بکنیم؟&#۳۹; پاسخ دهند. 

بدین ترتیب صندوق های اخذ رای برای همه پرسی روز یکشنبه، از ساعت 7 صبح به وقت محلی (8:30 تهران) تا ساعت 23 به وقت محلی باز می مانند، ولی در صورت پیروزی موافقان استقلال این دو استان، کلمه آخر برعهده پارلمان و دولت ایتالیا خواهد بود. 

البته این همه پرسی برخلاف آنچه در کاتالونیا بوقوع پیوست، تنها ارزش مشورتی دارد و در صورت پیروزی موافقان ، دو استاندار مذکور می توانند با وزنه سیاسی بیشتری با دولت مرکزی ایتالیا با هدف درخواست استقلال بیشتر وارد مذاکره شوند. هر دو استانداری نیز استقلال بیشتر در مساله مالیاتی را در صدر درخواست خود قرار داده اند. اگر مخالفان این طرح پیروز شوند و مردم با استقلال بیشتر این دو استان مخالفت کنند، دو استاندار به هر حال می توانند مذاکره با دولت برای رسیدن به آنچه می خواهند را با قدرت کمتری انجام دهند. 

البته به عقیده کارشناسان با توجه به اینکه این یک همه پرسی مشورتی است و تنها وزنه سیاسی دارد ، نیاز به برگزاری آن جهت درخواست از دولت برای استقلال بیشتر این دو استان نبود، چرا که ماده 116 قانون اساسی به استانداری هایی که بودجه محکم دارند اجازه پیمودن چنین مسیری داده می شود. 

در استان لومباردیا نیاز به یک حد نصاب برای شرکت در همه پرسی نیست در حالی که در استان ونتو بر اساس قانون، نیاز به رای حداقل 51 درصد رای دهندگان است . 

این دو استان قصد بهینه سازی باقی مانده درآمدهای مالیاتی (تراز میان دخل و خرج مالیاتی) را دارند به عبارتی می خواهند وجه کمتری از درآمدهای مالیاتی را به دولت مرکزی بپردازند و بخش زیادی از آن را برای خود نگه دارند. 

در استان لومباردیا برای نخستین بار در ایتالیا، از یک سیستم اخذ رای الکترونیکی با تبلت استفاده می شود و شهروندان می توانند رای خود را هم با کاغذ و مداد و هم از طریق تبلت بدهند. 

لازم به ذکر است که همه پرسی روز یکشنبه هیچ خطری برای استقلال واقعی این استان ها را از ایتالیا درپی نخواهد داشت و صحبت از استقلال وتجزیه این دو استان خارج از بحث است. این دو استان فقط خواهان استقلال بیشتر مالی هستند و تصمیم نهایی به هر صورت با دولت خواهد بود. البته در صورت پیروزی در همه پرسی ، این دو استان با قدرت سیاسی بیشتری می توانند مطالبات خود را از دولت درخواست نمایند. 

جالب اینکه هزینه برگزاری این همه پرسی برای استان لومباردیا 50 میلیون یورو برآورد شده است که نیمی از ان صرف هزینه شهرداری ها و صندوق های رای می شود و 11 میلیون هزینه خرید 24 هزار تبلت و حدود 9 میلیون هزینه نرم افزار و خدمات آن می شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.