به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز،‌ نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد بروت پاهور، رئیس‌جمهوری کنونی اسلوونی که به عنوان نامزد مستقل وارد میدان شده و می‌گوید وظیفه اصلی‌اش ایجاد اتحاد میان مردم است، اکثر آراء را به خود اختصاص می‌دهد اما مشخص نیست که آیا انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود یا خیر.

چنانچه هیچ یک از نامزدها نتوانند در دور اول دست‌کم ۵۰ درصد از آراء را به دست آورند، دو نامزد اول با بیشترین رای در دور دوم انتخابات که ۱۲ نوامبر برگزار می‌شود، به مصاف هم می‌روند. امروز ۱.۷ میلیون واجد شرایط می‌توانند از بین ۹ نامزد این پست پرنفوذ اما نمایشی گزینه خودشان را انتخاب کنند. رئیس جمهور وظیفه انتخاب نخست‌وزیر و همچنین هدایت ارتش را در دست دارد و چندین تن از مقام‌های ارشد از جمله رئیس بانک مرکزی را معرفی می‌کند. اکثر این نامزدها باید از سوی پارلمان تایید شوند.

به غیر از پاهور، محتمل‌ترین نامزدی که به دور دوم راه پیدا می‌کند مارجان سارک (Marjan Sarec) شهردار کامنیک است که از سوی حزب غیر پارلمانی چپ‌میانه خود حمایت می‌شود.  پاهو ۵۳ ساله که سابقا مدل بود، در طول کمپین ریاست جمهوری حدود ۷۰۰ کیلومتر میان شهرها و روستاهای اسلوونی راه رفت و با مردم دیدار کرد. او سابقا رهبر حزب چپ میانه سوسیال دموکرات‌ها بود و بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ نخست‌وزیر شد؛ سال‌هایی که به بدترین بحران مالی تاریخ اسلوونی انجامید.  

حوزه‌های رای‌گیری ساعت ۵ عصر به وقت گرینویچ بسته می‌شوند و انتظار می‌رود نتایج اولیه حدود ساعت هفت عصر به وقت گرینویچ مشخص شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.