چنان که در «عصر ایران» پیش تر (سی اُم مرداد و بعد از ناکام ماندن حبیب الله بی طرف در اخذ رای اعتماد) آمده بود رضا اردکانیان به عنوان وزیر نیرو معرفی و در واقع پیشنهاد شده است.

  ویژگی و تمایز این معرفی این است که در صورت اخذ رأی اعتماد او نخستین وزیر در جمهوری اسلامی با سابقه مدیریت درسطوح عالی در یک نهاد بین المللی است و نه تنها سابقه مدیریت دارد که در حال حاضر نیز این همکاری ادامه دارد وصورت می‌پذیرد.

 ورود مدیرانی که با سازمان‌های بین‌المللی همکاری می‌ کردند از نیمه دوم دهه ۴۰ خورشیدی و در رژیم گذشته آغاز شد و با انتصاب جمشید آموزگار به عنوان نخست وزیر در سال ۱۳۵۶ به اوج خود رسید.

 بعد از پیروزی انقلاب اما این ارتباط به مرور کمتر و در نهایت قطع شد. تنها رشته ارتباطی با نهادهای بین المللی فدراسیون های ورزشی بود اما این ارتباط نیز به مرور کمتر و کمتر شد.

 از این منظر می توان گفت چنانچه رضا اردکانیان به عنوان وزیر نیرو موفق به اخذ رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی شود نخستین وزیر در جمهوری اسلامی خواهد بود که در سازمان های بین المللی کاملا شناخته شده است و این ارتباط می تواند در جلب کمک های فنی و مادی مؤثر باشد.

 برخی از فعالیت های اجرایی او در سطح بین المللی از این قرار بوده است:

  • عضویت در هیات رییسه یونسکو – آی.اچ.پی(UNESCO-IHP) در پاریس (۱۳۸۱-۱۳۷۹) هیات مدیره این نهاد در دلفت هلند (۱۳۸۶-۱۳۸۲)، هیات مدیره انجمن بین‌المللی برق آبی در لندن (۱۳۸۵-۱۳۸۳) است.

  • - تاسیس و اداره مرکز منطقه‌‎ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو در تهران (۱۳۸۶-۱۳۸۱)

  • -در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ به عنوان مدیر موسس برنامه دهه بین‌المللی آب سازمان ملل به میزبانی دانشگاه سازمان ملل، در شهر بن آلمان

  • -در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ به عنوان سرپرست معاونت دانشگاه سازمان ملل در اروپا

  • -در سال ۱۳۹۱از جانب رییس دانشگاه سازمان ملل متحد و معاون دبیرکل آن سازمان به عنوان مدیر موسس انستیتو جدیدی از دانشگاه در زمینه مدیریت به هم پیوسته منابع زیست محیطی (آب، خاک و پسماند) در شهر درسدن آلمان برگزیده شد.

  • - مشاور ویژه معاون دبیرکل سازمان ملل در آسیای مرکزی (۱۳۸۷-۱۳۹۱)، هماهنگ کننده کارگروه برنامه ریزی و سازماندهی دهه جدید بین المللی آب، مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد (۱۳۹۷-۱۴۰۷) و عضویت کمیته علمی WMO در برنامه پژوهش تغییر اقلیم (۱۳۸۶-۱۳۹۰)

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.