به گزارش تارنمای سازمان بورس و اوراق بهادار، حسن قالیباف اصل ادامه داد: یکی از این الزام ها، گزارشگری مالی بر مبنای استانداردهای بین المللی حسابداری (آی.اف.آر.اس- IFRS) برای ناشران بورسی بود. بر همین مبنا سازمان بورس از پارسال استفاده از این استاندارد را برای شرکت های دارای سرمایه بیش از ۱۰هزار میلیارد ریال و همچنین بیمه ها و بانک ها اجباری کرده است.

وی تصریح کرد: تا پایان آبان ماه امسال این دسته از شرکت ها فرصت دارند بر اساس این استاندارد گزارش های خود را ارائه کنند.

به گفته وی، فرآیند گزارشگری بر مبنای استاندارد آی.اف.آر.اس باید به صورت داوطلبانه صورت گیرد، این موضوع باعث می شود شرکت ها هزینه های تامین مالی خود را کاهش داده و دسترسی به تامین مالی تسهیل شود.

** جذب سرمایه گذار خارجی 

مدیرعامل بورس تهران بهترین ابزار تامین مالی برای ناشران و سرمایه گذاران ایرانی را جذب سرمایه گذار خارجی دانست و ادامه داد: زمینه مهیاست که شرکت ها در کنار افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید بتوانند به طریق بهینه ای از ابزارهای بدهی نیز استفاده کنند .

به گفته وی، در 2 سال گذشته همه تحولات صورت گرفته در بازار سرمایه به سمت استاندارد سازی زیر ساخت های موجود در قالب بین المللی بوده است.

قالیباف اصل گفت: در بورس های لندن و استانبول حدود 65 درصد سهام شناور شرکت ها در اختیار سرمایه گذاران خارجی است.

وی بیان داشت: برای دستیابی به چنین آمار هایی ظرفیت های مناسبی در بازار سرمایه ایران وجود دارد که باید در راستای استاندارد سازی زیر ساختار ها، زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی را فراهم آورد.

** تعریف شاخص حاکمیت شرکتی 

مدیر عامل بورس تهران از تعریف شاخص حاکمیت شرکتی برای دسته ای از شرکت های بورسی بر مبنای قوانین تجارت و بازار اوراق بهادار ایران خبر داد و گفت: بورس تهران در صورت علاقه مندی هر یک از بنگاه های اقتصادی حاضر است این شاخص را ارائه کند.

وی بر برای جذاب شدن ابزارهای مالی با کاهش کارمزدها تاکید کرد و ادامه داد: برای 2شرکت خصوصی مجوز رتبه بندی صادر شده و سازمان بورس به دیگر علاقه مندان این عرصه مهلت داده است به شرط برخورداری از شریک خارجی در این زمینه حضور یابند.

به گزارش ایرنا، جذب هدفمند سرمایه خارجی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.

پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.