به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان، وزیر پیشنهادی نیرو در برنامه پیشنهادی خود برای تصدی کرسی این وزارت خانه به ۷۱۷ طرح نیمه تمام اشاره کرده است که برای اتمام آن‌ها بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است. این در حالی است که در قانون بودجه سال جاری حدود شش هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن‌ها مصوب شده است.

در این برنامه‌آمده است: بر اساس تعرفه‌های ابلاغی آب و برق، در حال حاضر مشترکین آب برای مصارف شرب ۴۳ درصد، صنعتی ۸۷ درصد، کشاورزی تقریبا رایگان و مشترکین برق بطور میانگین ۶۵ درصد از هزینه تمام شده دفتری را پرداخت می کنند. مجموع مطالبات تایید شده شرکتهای زیر مجموعه ارائه دهنده خدمات آب و برق از دولت بابت مابه التفاوت هزینه های تمام شده با قیمت‌های تکلیفی فروش، بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

وی در مورد بدهی‌های صنعت برق می‌گوید: مجموع بدهی‌های صنعت برق به تولید کنندگان غیر دولتی برق، پیمانکاران و تامین کنندگان تجهیزات و بانک‌ها بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است. شرکت‌های آب و آبفا بابت اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان کالاها و تجهیزات بدهکارند. در سند تفصیلی برنامه ششم توسعه، برای تحقق اهداف بخش آب، ۵۹ هزار میلیارد تومان و برای تحقق اهداف بخش آب و فاضلاب شهری و روستایی ۲۷ هزار میلیارد تومان از روشهای مختلف، منابع مالی پیش بینی شده‌است. برای پرداخت هزینه برق تولیدی توسط تولید کنندگان غیر دولتی برق و احداث نیروگاههای جدید مورد نیاز در دولت دوازدهم حداقل به ۴۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

اردکانیان در برنامه پیشنهادی خود در مورد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، گفته است که در بخش آب و فاضلاب بیش از ۱۰۰ قرارداد سرمایه گذاری به روش های B.O.O.، B.O.T و بیع متقابل با بخش خصوصی بالغ بر ۶۲ هزار میلیاردریال منعقد شده که ۲۰ قرارداد با ارزش بیش از ۲۹ هزار میلیارد ریال در حال بهره برداری است.

تحقق ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در دولت یازدهم

او همچنین گفته است بیش از دو هزارمگاوات قرارداد خرید تضمینی برق با سرمایه گذاران غیردولتی متقاضی در بخش تجدیدپذیر منعقد شده و بیش از ۱۱ تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه با کشورهای پیشرو مانند دانمارک، انگلستان، اندونزی ایتالیا و سایر کشورها در این بخش مبادله شده است. همچنین در این بخش تاکنون بیش از ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی ثبت شده که از این میزان حدود ۴۰۰ میلیون دلار آن در دولت یازدهم منجر به احداث۴۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش غیر دولتی شده است.

اردکانیان از جمله چالش‌های این وزارت‌خانه را عدم توازن درآمدها با هزینه ها در صنعت آب و برق دانسته و به عدم ثبات منابع مالی برای سرمایه گذاری و کاهش شدید میزان سرمایه­گذاری های جدید دولت و  عدم استفاده مطلوب از مکانیزم های اقتصادی در قیمت گذاری آب و برق نیز اشاره دارد.

تعدد طرح‌های نیمه تمام و بدهی‌های انباشته شده

گزینه پیشنهادی وزرات نیرو ضمن اشاره به تعدد طرح های عمرانی نیمه تمام و حجم بالای منابع مالی مورد نیاز برای اتمام آنها، بدهی­های انباشته به تولیدکنندگان بخش خصوصی، پیمانکاران، مشاوران، تامین کنندگان کالاها و تجهیزات و بانک‌ها از دیگر چالش‌های این وزارت‌خانه می‌خواند.

اردکانیان آثار ناشی از محدودیت های بین المللی در تعامل با ازارهای هدف برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، عدم وجود بکارگیری کافی روش های نوین مدیریت هزینه های تمام شده خدمات آب و برق، فقدان تفکر کارا در بهره مندی از ظرفیت های قانونی برای ایجاد درآمد پایدار و خودکفایی در صنعت را از دیگر چالش ‌های این حوزه دانسته است.

راهبردهای بخش مالی برنامه وزیر پیشنهادی نیرو شامل  بهینه سازی هزینه‌های بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد توازن با درآمدها، اصلاح نظام قیمت‌گذاری و تعیین قیمت براساس هزینه تمام شده، بهبود فضای کسب و کار از طریق واگذاری امور به فعالین بخش خصوصی، تقویت بخش خصوصی، ایجاد شرایط برابر واگذاری کار و جلوگیری از ایجاد هرگونه انحصار است.

از دیگر راهبردهای این برنامه، ایجاد مشوق‌های مورد نیاز و هدفمند برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی، ارزش‌گذاری اقتصادی آب با رعایت ملاحظات اجتماعی، امنیتی و زیست‌محیطی به‌منظور ارتقای بهره‌وری در کل چرخه تولید و مصرف آب، ساماندهی و توسعه بازارهای محلی آب، تنوع ‌بخشی منابع مالی در سرمایه‌گذاری طرح‌ها و استفاده هر چه بیشتر از منابع مالی خارجی (نظیر فاینانس خارجی، بانکهای توسعه‌ای و تجاری بین‌المللی) است.

اردکانیان ضمن اشاره به شفافیت در گردش اطلاعات مالی، دیگر راهبرد موثر در این وزارت خانه را تامین منابع مالی از محل سوخت صرفه جویی شده جهت توسعه صنعت برق (در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید) و واگذاری طرح‌ها و تأسیسات موجود در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴  می داند.

وزیر پیشنهادی نیرو در برنامه خود برای ساماندهی اقتصاد آب و برق با رویکرد افزایش صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی ضمن اشاره به مدیریت هزینه ها، ‌ اصلاح تعرفه ها براساس قانون برنامه ششم توسعه به پیگیری برای دریافت مابه التفاوت قیمت تمام شده وفروش تکلیفی منطبق با قانون حمایت از صنعت برق و افزایش بهره وری و کاهش تلفات، ‌ بهینه سازی مصرف وکاهش نیاز به سرمایه گذاری تاکید کرده است.

استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی

ظرفیت‌های مالی قانون برنامه ششم توسعه که اردکانیان در برنامه پیشنهادی خود به آنها اشاره کرد است شامل موارد ذیل است:

مواد ۲، ۵ و ۶ قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۰/۸/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی

مواد ۵ و ۶ قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی

ماده ۱۲ قانون اساسنامه سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) مصوب ۲۴/۹/۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی

ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر

تجهیز منابع مالی برای اجرای طرح های اولویت دار صنعت آب و برق

از برنامه‌های اردکانیان برای تامین منابع مالی می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های قانونی نظیر اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی، اوراق تسویه خزانه، فاینانس داخلی و خارجی، منابع بانک‌های توسعه‌ای بین‌المللی و صندوق توسعه ملی با رویکرد ایجاد تنوع در منابع مالی مورد نیاز و کاهش وابستگی به بودجه عمومی دولت، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به منظور اتمام طرح‌های نیمه تمام، تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و استقرار و بروزرسانی پنجره واحد سرمایه‌گذاری در راستای بهبود فضای کسب و کار در صنعت آب و برق اشاره کرد.

وزیر پیشنهادی نیرو برنامه خود را در مورد منابع انسانی، ‌فناوری و پشتیبانی صنایع ارائه داده که در آن عدم توانمندی مدیریتی در بهره مندی حداکثری از ظرفیت‌های سرمایه گذاری‌ خارجی و فقدان مکانیزم های ضروری برای انتقال دانش و فناوری های بهنگام از جمله چالش ‌های این وزارت‌خانه عنوان شده است.

در برنامه پیشنهادی رضا اردکانیان به ارایه مستمر خدمات حیاتی و حساس در سطح کشور اشاره شده است که نیازمند بهره‌مندی از فناوری‌ها و نظام‌های مدیریتی پیشرفته، به روز و متناسب با ظرفیت‌های بومی، ملی و منابع انسانی توانمند، با انگیزه و کارآمد باشد.

وی در برنامه‌ پیشنهادی خود گفته است که رفع و حذف عوامل بازدارنده کسب و کار فناورانه، جوانگرایی و افزایش اعتماد به منابع انسانی تحصیلکرده و کارآمد، تامین مالی و تجهیز منابع مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های اولویت‌دار از مولفه‌های مهم در تحقق اهداف وزارت نیرو می‌باشند.

وی همچنین آورده است که وزارت نیرو برای تحقق ماموریت‌های خود از ظرفیت‌های علمی و تخصصی ارزشمندی از قبیل پژوهشگاه نیرو، موسسه تحقیقات آب، موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق و موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت برخوردار بوده و با بهره‌گیری از کلیه دانشگاههای تراز اول کشور، توان تولیدی شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ تولیدکننده، مشاوره و پیمانکاری و بیش از ۲۰۰ شرکت بهره‌برداری به تامین آب و برق مطمئن اهتمام می‌ورزد.

اردکانیان در این برنامه در مورد چالش‌های بخش مدیریت منابع انسانی به عدم برخورداری از مکانیزم های تربیت و بکارگیری نیروی انسانی واجد شرایط، احراز مسئولیت ها به شکل پایدار و  عدم توانمندی در به کارگیری گسترده و هوشمند فناوری‌های نو مرتبط با صنعت و افزایش فاصله کیفی ارایه خدمات در مقایسه با سطح جهانی اشاره کرده است.

وی دیگر چالش‌های این بخش را عدم توانمندی مدیریتی در بهره مندی حداکثری از ظرفیت های سرمایه گذاری خارجی و فقدان مکانیزم های ضروری برای انتقال دانش و فناوری های بهنگام دانسته است.

اردکانیان عدم آشنائی کافی تولیدکنندگان و پیمانکاران و مشاوران صنعت آب و برق به ساز و کارهای صدور خدمات فنی مهندسی و کالا بویژه ظرفیت سازی بلند مدت و رقابتی بودن محصولات و ارائه خدمات در مقایسه با رقبای خارجی عدم توانمندی نهادها و موسسات مالی و بانکی و بیمه ای برای پشتیبانی از صادر کنندگان خدمات فنی مهندسی و کالا نیز از چالش‌های بخش پشتیبانی صنعت می‌داند.

دستیابی به هدف تخصیص دو درصد از درآمدهای صنعت آب و برق به امر آموزش و تحقیقات و فناوری، تقویت توان تولید کنندگان و پیمانکاران متناسب با فعالیت های صادراتی و ایجاد ساز و کارهای لازم برای برخورداری صادر کنندگان از تسهیلات بانکی و تضمین های بیمه‌ای، طراحی و تدوین نقشه راه فناوری‌های نوین و انتقال و بومی‌سازی آنها نیز شامل راهبردهای مدیریتی وی می‌شود.

 برنامه ریزی لازم در جهت  گزینش نیروی داوطلب و شایسته براساس شرایط احراز اعلام شده، تدوین و اعمال ضوابط لازم برای ارتقای شفافیت و مدیریت تعارض منافع در تصمیم گیری ها، تدوین برنامه اجرایی لازم برای اجرای «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو است.

همچنین از برنامه های وی در حوزه اقتصادی می‌توان به  توانمندسازی بخش غیردولتی  در جهت افزایش تولید و ایجاد اشتغال، توسعه سرمایه گذاری خارجی با ایجاد حلقه های واسط برای تعریف بسته های سرمایه گذاری و ایجاد نهادهای توانمند داخلی برای مشارکت در سرمایه گذاری های مشترک، توسعه ارتباطات بین المللی با موسسات مالی، فنی، مدیریتی و انتقال دانش فنی افزایش صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی  و حضور فعال در بازارهای هدف از طریق خلق مزیت های رقابتی پایدار اشاره کرد.

اردکانیان برای تقویت صنایع آب و برق با رویکرد توسعه صادرات، توانمندسازی بخش غیردولتی در جهت افزایش تولید و ایجاد اشتغال، توسعه سرمایه گذاری خارجی با ایجاد حلقه‌های واسط برای تعریف بسته‌های سرمایه‌ گذاری و ایجاد نهادهای توانمند داخلی برای مشارکت در سرمایه گذاری‌های مشترک، توسعه ارتباطات بین‌المللی با موسسات مالی، فنی، مدیریتی انتقال دانش فنی، افزایش صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و حضور فعال در بازارهای هدف از طریق خلق مزیت های رقابتی پایدار را مد نظر دارد.

او همچنین در برنامه‌های خود به افزایش آگاهی‌های عمومی و ارتقای سطح مشارکت ذی‌نفعان در تصمیم سازی‌ها، تقویت صندوق حمایت از تحقیقات صنعت برق و بهنگام سازی قطب های آموزشی موجود و ایجاد قطب‌های تخصصی- آموزشی مورد نیاز اشاره کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.