به گزارش «انتخاب»؛ آیت الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار اعضای شورای شهر استان قم با بیان این که مسأله مدیریت از موضوعات مهم زندگی است و هر مجموعه ای به مدیریت نیاز دارد، گفت: بدن انسان که شامل اعضا و جوارح مختلفی است مدیریت روح و عقل دارد و این الگو و درسی است که مدیریت را مسأله مهمی بدانیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مدیریت در زندگی انسان نقش مهمی دارد، اظهار داشت: مدیریت از سطح فردی و خانواده شروع شده و تا شهرها، مملکت و دنیا ادامه دارد؛ کسانی که با برنامه ریزی دقیق بتوانند آنچنان که شایسته است کار خود را انجام دهند، محبوبیتی نزد خدای متعال دارند.

وی با اشاره به ویژگی های مدیریت در سوره مبارک شوری، بیان داشت: در این سوره مطالبی وجود دارد که باید سرمشق مسائل مدیریتی قرار گیرد و اولین شاخصه مدیریت، ایمان است؛ مدیران کسانی هستند که از ایمان بالایی برخوردارند چرا که تمام مسائل اسلام بر پایه خدامحوری است.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: توکل و اعتماد مدیران باید به خداوند باشد چون خداوند با اسباب و وسایل کارهای دنیا را انجام می دهد و توکل به معنای استفاده از این اسباب است؛ یک مدیر باید از خدا بخواهد که بتواند این شجره را به ثمر برساند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ایمان و توکل را دو اصل مهم مدیریت دانست و ادامه داد: تقوا و پرهیزکاری از اصول دیگر مدیریتی است و مدیران کسانی هستند که به دعوت های پروردگار جواب مثبت داده اند.

وی افزود: مدیران باید به نماز که سنبل عبادت ها است، اهمیت دهند؛ نماز برکت و توفیقی بی بدیل به مجموعه ها می دهد که الحمدلله در این نظام مقدس به همین گونه است.

حضرت آیت الله نوری همدانی به اصل و اهمیت مشورت توصیه کرد و بیان داشت: کارهای مهم باید بر اساس مشورت انجام شود و از اقدامات و تصمیمات استبدادی پرهیز شود، چون با مشورت راه و طرح صحیح تری انتخاب می شود.

وی با اشاره به  «نتیجه نافرجام برجام»  اشاره و تصریح کرد: مشورت هایی که با افراد عاقل و مورد اعتماد نباشد، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت؛ همانطور که ما این تجربه را با افراد مختلف امتحان کردیم و نمونه آن هم در برجام بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما به آمریکا اعتماد نداریم ولی می خواهیم سنگ محکی بزنیم و طرف های مقابل خود را بشناسیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که کشورهای مقابل ایران در برجام چهره و خوی استعماری و استکباری دارند، گفت: در برجام با افرادی که با نظر مغرضانه و خصمانه به اسلام می نگرند، مشاوره کردیم.

وی به رفت و آمد ترامپ و نخست وزیر انگلیس به عربستان و کشورهای عربی اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن کریم شرایط فراوانی برای مشورت قائل است و برای یافتن راه های صحیح زندگی باید با افرادی که شرایط آن ها در این کتاب الهی ذکر شده، مشاوره کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به موقعیت ویژه شهر مقدس قم، یادآور شد: بافت قم بافتی قدیمی و مربوط به حدود 60 سال گذشته است؛ این شهر مقدس نسبت به گذشته وسعت زیادی پیدا کرده و اداره آن با بافت قدیمی سخت و تغییر بافت آن هم سخت تر است.

وی با بیان این که یکی از مشکلات شهر مقدس قم ترافیک است، ادامه داد: قم شهری گردشگری و زیارتی است و باید برای رفع این مشکلات به خدا توکل کرد و دست به کار شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: در صدا و سیما گاهی مطالبی پخش می شود که نباید به نمایش درآید و زمانی که به آن ها انتقاد می شود، در پاسخ می گویند که اگر این ها را پخش نکنیم به ما حقوق نمی دهند.

وی در پایان با تأکید بر این که باید برای خدا گام برداریم، گفت: در هر مجموعه ای که میان اعضای آن الفت، اتحاد و همفکری باشد، موفق خواهند بود و شما این توفیق را دارید؛ امیدواریم مشکلات قم با توکل به خدا حل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.