به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری فری بیکن، منابع آگاه گفتند؛ دولت ترامپ تحت فشار فزآینده ای از سوی کنگره قرار دارد تا توافق میان بویینگ و یک ایرلاین ایرانی را که ادعا شده در زمینه ارسال نیروی نظامی به دیگر کشورهای منطقه نقش داشته لغو کند و دولت آمریکا احتمالا این قرارداد چند میلیارد دلاری را لغو خواهد کرد.

توافق هسته ای منعقده در دولت اوباما با ایران راه را برای انعقاد قرارداد تجاری بین شرکت آمریکایی بویینگ و شرکت دولتی ایران ایر هموار ساخت. این گزارش مدعی شده که ایران ایر از هواپیماهای تجاری برای انتقال نظامیان ایرانی به مناطق جنگی در کشورهای منطقه استفاده کرده است.

به گفته مقامات امریکایی و افراد دخیل در موضوع در کنگره، تصمیم اخیر دولت ترامپ برای افزایش فشار بر ایران و تضعیف برجام موجب تغییر طرز فکرها در مورد قراردادهای بویینگ با شرکت های ایرانی شده است. این قراردادها برای نهایی شدن نیازمند مجوزهایی از سوی خزانه داری امریکا هستند.

به گفته این منابع دولت ترامپ گفته با نگاهی به شدت انتقادی قراردادهای فروش هواپیما به شرکت های ایرانی را بررسی خواهد کرد و در حال انجام اقداماتی در راستای لغو این قرارداد است.

اگرچه این قراردادها می تواند فرصت های شغلی جدیدی در آمریکا ایجاد کند، اما مقامات آمریکایی و دیگر منابع به فری بیکن گفته اند که دولت و کنگره اجازه به سرانجام رسیدن هیچ قرارداد تجاری را نخواهند داد که به اهداف نظامی آمریکا و تسلط این کشور بر منطقه کمک کند.

براین اساس هنوز تصمیم نهایی در مورد لغو یا عدم لغو این قراردادها گرفته نشده، اما مقامات ارشد آمریکایی منتقد قرارداد بویینگ با ایران هستند و این معاملات را منطبق با منافع امنیت ملی آمریکا نمی دانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.