به گزارش ایسنا، آمار کشتیرانی مورد بررسی رویترز و  یک منبع صنعتی نشان می‌دهد صادرات نفت از جنوب عراق در ۲۲ روز نخست اکتبر به حدود ۳.۱۳ میلیون بشکه در روز بالغ شده که ۱۱۰ هزار بشکه در روز نسبت به سپتامبر کاهش نشان می‌دهد. تولید از میادین نفتی کرکوک نیز هفته گذشته در پی اقدام ارتش عراق برای باز پس گرفتن کنترل میادین نفتی کاهش یافت.

طبق آمار کشتیرانی، صادرات شمالی از ابتدای اکتبر تاکنون به حدود ۴۶۰ هزار بشکه در روز بالغ شده که در مقایسه با ۵۶۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر کاهش نشان می‌دهد. کاهش صادرات از شمال عراق به بالا رفتن قیمت‌های نفت جهانی کمک کرده است، اما صادرات منطقه جنوبی که منبع عمده تولید این کشور است در ماه‌های اخیر ثابت بوده و به همین دلیل کاهش تولید آن غیرمنتظره محسوب می‌شود.

یک منبع صنعتی با ابراز تعجب از کاهش تولید جنوب عراق اظهار کرد: این کاهش احتمالا به دلایل فنی یا آب و هوایی بوده است.

یک عامل صادراتی نیز در این باره به رویترز گفت: تاخیر در یکی از نقاط بارگیری نفت در نفت‌کش‌ها در کمتر شدن میزان صادرات نقش داشته است.

اما عراق می‌تواند تا پایان اکتبر صادرات جنوب را افزایش دهد و قصد دارد چنین کاری انجام دهد. جبار اللعیبی وزیر نفت عراق شنبه اظهار کرده بود صادرات جنوبی ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته تا کاهش صادرات از شمال این کشور را جبران کند.

کاهش صادرات عراق در شرایطی روی می‌دهد که اوپک به همراه روسیه و تولیدکنندگان متعدد دیگر با هدف حذف مازاد عرضه و حمایت از قیمت‌ها، توافق کرده‌اند تولیدشان را تا مارس سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ این سازمان است، نسبت به همتایانش مانند عربستان سعودی و کویت پایبندی کمتری به توافق کاهش داشته اما اگر روند کاهش صادرات اکتبر ادامه پیدا کند، پایبندی عراق و اوپک به این توافق را افزایش خواهد داد.

 

براساس گزارش رویترز، عمده نفت عراق از پایانه‌های جنوبی صادر می‌شود. میزان اندکی نیز از میادین کرکوک در شمال عراق از طریق بندر سیهان در ترکیه صادر می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.