به گزارش فارس، منصور غلامی گزینه پیشنهادی وزارت علوم در نشست روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه‌های بزرگ ظرفیت‌های مهمی دارند که باید با برنامه ریزی از آن استفاده کنیم.

 

گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی، بین المللی شدن و ارتباط با دنیای جهانی علم و فناوری، اثربخشی علم و فناوری در جامعه، تمرکززدایی و افزایش اختیارات قانونی دانشگاه‌ها و توجه ویژه به خرد جمعی دانشگاه‌ها در اتخاذ تصمیمات مرتبط با آموزش عالی را محورهای برنامه‌های تقدیمی خود به مجلس شورای اسلامی ذکر کرد.

 

در ادامه این نشست روسای دانشگاه‌های حاضر در این نشست به بیان نظرات خود در خصوص برنامه‌های غلامی پرداختند.

 

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: انتخاب رئیس دانشگاه بوعلی سینا به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی همه دانشگاهیان را خوشحال کرد و اندک انتقاداتی که وجود دارد به علت وسعت جامعه دانشگاهی و عدم امکان پاسخگویی مناسب به همه مطالبات دانشگاهیان است.

 

مجتبی صدیقی با اشاره به تاکید سرپرست وزارت علوم بر حمایت همه معاونان و مدیران وزارت علوم از غلامی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت گفت: غلامی از جنس دانشگاه است و انتخاب وی با رأی بالای مجلس شورای اسلامی، بهتر می‌تواند به استیفای حقوق دانشگاههای کشور کمک کند.

 

عبدالرضا باقری مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات ممیزه مرکزی گفت: امیدوارم غلامی با ایجاد مکانیسیمی بتواند به شکل نهادینه از نظرات دانشگاهیان استفاده کند.

 

وی هیات امنای دانشگاه‌ها را نهادی دانست که می‌تواند با ارائه پیشنهادهای کارشناسی به مدیریت دانشگاه‌ها و وزارت علوم به اداره دانشگاه‌ها توسط خودشان و کاهش تصدی گری وزارت علوم کمک کند.

 

در ادامه این جلسه، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، ضمن خوشامدگویی به وزیر پیشنهادی و رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور گفت: مشورت و خرد جمعی اساس همه کارهای دانشگاهی است و امیدواریم این شیوه عمل که پشتوانه بسیار خوبی برای اجرای تصمیمات است، ادامه یابد و تقویت شود.

 

وی با اشاره به انتخاب یک رئیس دانشگاه از سوی رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم افزود: ما خوشحالیم که یک رئیس دانشگاه این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد. کسی که تجربه مدیریت دانشگاه را که سخت‌ترین نوع مدیریت است، داشته باشد، برای وزارت گزینه مناسبی است.

 

رئیس دانشگاه تهران ضمن اظهار امیدواری به رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: جلسه رأی اعتماد تریبون بسیار خوبی برای طرح مطالبات و مشکلات دانشگاه‌ها و آموزش عالی است. متأسفانه مشکلات وزارت علوم جدی گرفته نشده است و به همین دلیل اختیاراتش را تقسیم کرده‌اند، اما هرچه وزارت علوم مقتدرتری داشته باشیم، وزارت علوم و کلاً آموزش عالی جدی‌تر گرفته می‌شود.

 

نیلی احمدآبادی با اشاره به اهمیت اولویت‌های دولت تاکید کرد: بزرگ‌ترین دغدغه دولت در حال حاضر اشتغال است. دانشگاه‌ها در این زمینه می‌توانند به دولت کمک کنند به شرطی که دولت در انجام تعهداتش مانند دانشگاه عملکردی صددرصدی داشته باشد.

 

محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: برنامه غلامی، جامع و کافی است ولی به نظر من توجه وی به اقتصاد آموزش عالی و خودکفایی نسبی دانشگاهها می تواند این برنامه را تکمیل کند.

 

وی افزود: کاهش تصدی گری وزارت علوم و افزایش اختیارات قانونی دانشگاه‌های کشور بویژه دانشگاههای سطح یک و دو در امور آموزشی و پژوهشی ضروری است.

 

هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان اظهار داشت: تثبیت حاکمیت وزارت علوم بر علم و فناوری کشور براساس قانون تشکیل وزارت علوم که مصوب مجلس شورای اسلامی است از انتظارت دانشگاهیان از دکتر غلامی است.

 

وی افزود: انتخاب یک طرح محوری برای وزارت علوم مانند طرح تحول سلامت وزارت بهداشت می تواند به ارتقای بسیاری از برنامه های علم و فناوری کشور کمک کند.

 

کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فرصت رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، فرصتی است که دکتر غلامی مشکلات و مسائل دانشگاهها را مطرح کند تا جامعه مطالبات و انتظارات خود را از دانشگاه متناسب با امکانات موجود اصلاح کند.

 

محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: توجه به رشته‌های میان رشته‌ای، افزایش اختیارات قانونی دانشگاه‌ها، بین المللی شدن دانشگاه‌ها و افزایش همکاری علمی با دنیا و ارتقای جایگاه وزارت علوم در مجموعه دولت می‌تواند به تکمیل برنامه های دکتر غلامی برای اداره آموزش عالی کشور کمک کند.

 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت باید حمایت بیشتری از دانشگاههای سطح یک و دو کشور انجام دهد زیرا بیشترین تولید علم و فناوری کشور در این دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد ولی هم اکنون با انتشار نتایج سطح بندی دانشگا‌ه‌ها، تخصیص بودجه‌های دانشگاه‌های سطح یک کاهش و بودجه‌های دانشگاه‌های سطوح پایین تر افزایش یافته است.

 

وی افزود: هم اکنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه علم و فناوری کشور در اختیار موسسات آموزشی و پژوهشی قرار می‌گیرد که زیر مجموعه وزارت علوم نیستند.

 

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: دانشگاه‌ها آبروی کشور هستند و در دنیا کشور ایران را با مفاخر دانشگاهی آن می شناسند لذا باید بیش از بیش به این نهاد ت.جه شود.

 

محمد حسن صدوق افزود: انتظار درآمدزایی از دانشگاهها برای جبران هزینه های آموزشی و پژوهشی صحیح نیست و باید اصلاح شود.

 

برخورداری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران همفکری و مشورت دانشگاهیان را عامل حل مشکلات مختلف آموزش عالی ذکر کرد کرد و حمایت قاطع روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور از غلامی را نشانه‌ای بر یکپارچگی آموزش عالی دانست.

 

غلامی تجربه کافی در مدیریت دانشگاهی دارد و برنامه خوبی نیز تدوین کرده است که حتماً باید با حضور فعال در کمیسیونهای مختلف مجلس شورای اسلامی این برنامه را تشریح کند.

 

وی افزود: تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی مناسب به سوالات آنان در فراکسیونهای مختلف می تواند در مرحله رای اعتماد و پس از آن به توفیق غلامی کمک شایانی بکند زیرا مجلس شورای اسلامی شأن بالایی در جمهوری اسلامی ایران دارد و حامی دانشگاهیان نیز هست.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.