به گزارش ایسنا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگویی با خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) اظهار داشت، باید یک حاکمیت، یک قانون و یک اسلحه واحد در فلسطین وجود داشته باشد نه اینکه شبه‌نظامیان و دیگر گروه‌ها در فلسطین باشند.

عباس گفت: ما می‌خواهیم مانند سایر کشورهای جهان باشیم. ما نمی‌خواهیم از الگوهای ناموفق حضور شبه‌نظامیان استفاده کنیم و منظور ما از آشتی این بوده و در این راستا عمل می‌کنیم.

گروه‌های مختلف فلسطینی شاخه‌های نظامی در غزه دارند که مهمترین آنها گردان‌های عزالدین قسام وابسته به جنبش حماس و گردان‌های "سرایا القدس" وابسته به جنبش جهاد اسلامی هستند.

رهبرانی از جنبش حماس اخیرا در اظهاراتی مطبوعاتی تاکید کردند که مساله سلاح‌های گروه‌ها در مذاکرات برای پایان اختلافات مطرح نبوده و هرگز مطرح نخواهد شد.

عباس در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر مخالفت خود با دخالت هر طرفی در امور داخلی فلسطین تاکید کرد و گفت: ما از آشتی می‌خواهیم به وحدت برسیم و اینکه هیچ طرفی در امور داخلی ما دخالت نکند چراکه ما خود چنین کاری نمی‌کنیم، ما می‌خواهیم هرگونه کمکی از سوی هر طرفی در جهان از طریق تشکیلات خودگردان ارائه شود.

وی با تقدیر از توافق آشتی که اخیرا میان دو جنبش فتح و حماس در قاهره حاصل شد، گفت،‌ این توافق در حال حرکت رو به جلو است.

عباس ادامه داد: این توافق بسیار اهمیت دارد چراکه در آن تمامی جزئیات مربوط به آشتی ذکر شده است و اکنون نیز ما در مسیر اجرای آن هستیم، اختلافات داخلی که از ۱۰ سال قبل در پی کودتای حماس در غزه آغاز شدند، ضربه بسیاری به مساله فلسطین وارد کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: گام‌ها در مسیر تحقق آشتی هر روز برداشته می‌شود و وزرایی از کرانه باختری به غزه می‌روند تا مسؤولیت‌های خود را جهت دستیابی به کشوری یکپارچه و حکومتی واحد تحویل بگیرند. آشتی به زمان و صبر نیاز دارد و ما نمی‌خواهیم در کارها شتاب ورزیم.

دو جنبش فتح و حماس در ۱۲ اکتبر جاری در قاهره توافقنامه‌ای مبنی بر پایان اختلافات داخلی که از اواسط سال ۲۰۰۷ ادامه داشت را با نظارت مصر امضا کردند.

طبق متن این توافقنامه، دولت وفاق ملی فلسطین نهایتا تا ابتدای دسامبر آتی مدیریت تمامی امور غزه را به دست می‌گیرد.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.