به گزارش خانه ملت، نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس با وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات و فناوری نشستی مشترک برگزار کردند و در این نشست ابتدا نمایندگان دغدغهها و مسائل مدنظر خود در حوزه آموزش عالی را مطرح کردند و پس از آن وزیر به ارائه برنامه ها و دغدغه‌های نمایندگان پاسخ گفت.

در ابتدای این جلسه محمود صادقی نماینده مردم تهران با تاکید بر این که نگاه دانشگاهیان به گزینه پیشنهادی وزارت علوم نگاه مثبتی نیست گفت: چنانچه با شفافیت با دانشگاهیان و قشر دانشجو برخورد شود قطعا نتیجه مثبت حاصل خواهد شد و باید با برگزاری نشست ها و جلسات به معرفی دیدگاه های خود که در جهت اهداف دانشجویان است شفاف سازی کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: یکی از مسائلی که در برنامه های جنابعالی آمده است و نکته بسیار مثبت و مهمی است وجود منشور حقوق شهروندی است که به آن در ذیل برنامه های خود توجه جدی کرده اید. حال باید دید که به چه میزان به این منشور حقوق شهروندی پایبند خواهید بود.

وی ادامه داد: نباید اجازه داد فضایی ایجاد شود که کسانی که تخلفاتی در دولت گذشته داشته اند امروز در جایگاه مدعی حاضر شوند. چنانچه که دیده شده برخی افراد که در بورسیه ها تخلف کرده اند امروز در این بحث مدعی هستند.

وی اضافه کرد: چنانچه شما گفتمان اصلاح طلبی ندارید و گفتمانتان گفتمان اعتدالیست باید نشان دهید که اگر دوم خردادی نیستید حداقل ۲۴ خردادی باشید.

در ادامه دورازهی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر توجه وزارت علوم به مناطق محروم گفت: عدالت آموزشی یکی از نکات بسیار مهم در آموزش عالی است که باید در انتخاب مدیران دانشگاهی مبنای شایسته سالاری مورد توجه قرار گیرد تا این عدالت اجتماعی تحقق یابد.

وی با اشاره به انتخاب بانوی بلوچ و ایرانی الاصل به عنوان وزیر علوم کشور امارات متحده عربی اظهار کرد: ما نیز در داخل باید به این قوم اصیل ایرانی توجه داشته باشیم تا شرایط برای نارضایتی های اجتماعی در این منطقه مهیا نشود.

وی همچنین بر تدریس درس زبان بلوچی در مدارس تاکید و اضافه کرد مسئله نارضایتی های دانشجویان دکتری نیز باتوجه به حجم بالای پذیرفته شدگان باید در ۴ سال پیش رو مدنظر وزارت علوم باشد.

احمد مازنی نماینده مردم تهران با اشاره به نشستی که با فعالین ۳۰ دبیر انجمن دانشجویی از سراسر کشور داشت گفت: در این جلسات عنوان شد که چرا آقای روحانی که رای خود را از فضای دانشگاهی داشته است برای انتخاب وزرا از همه نهادها مشورت گرفته ولی دانشگاه را به حساب نیاورده است؟

وی ادامه داد: دانشجویان از ما خواستند که از دولت مطالبه کنیم قشر دانشگاهی در کجای تصمیم گیری های دولت تدبیر و امید قرار دارد؟ در پاسخ به این مطالبه دانشجویان بنده عرض کردم که آقای روحانی حتی از ما نمایندگان فراکسیون امید نیز برای معرفی وزرا مشورت نخواسته است چه رسد به قشر دانشگاهی جامعه.

مازنی تأکید کرد: باتوجه به حساسیت های ایجاد شده درخصوص عملکرد شما در وزارت علوم درخصوص ترکیب تیم همکاران، معاونت ها و مدیران زیرمجموعه خود توضیح دهید تا شفاف سازی در این خصوص صورت گیرد.

حمید گرمابی با بیان این که سوابق شما سوابق مدیریتی کلانی نیست اظهار کرد باتوجه به این که بیشتر عمر مدیریتی دکتر غلامی در دانشگاه بوعلی سینا همدان گذشته است چه برنامه ای برای اداره وزارت علوم که یکی از وزارتخانه های گسترده کشور در این شرایط کمبود بودجه دانشگاه ها است، دارید؟

عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده و اشنویه با انتقاد از معرفی غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری گفت: اگر ما بررسی کنیم که از چه گزینه هایی به اینجا رسیدیم متوجه می شویم که گزینه های بسیار خوبی را پشت سر گذاشته ایم و امروز به گزینه های قابل قبول و قابل پذیرش بسنده کردیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی فشارهای عدیده ای از جریانات مختلف دانشگاهی بر پیکره ی وزارت علوم وجود دارد و در برنامه های شما نیز نیامده است که چگونه می خواهید با این فشارها مواجه شوید.

وی یادآور شد: در زمانی که شما ریاست دانشگاه بوعلی سینا را به عهده داشتید رنکینگ این دانشگاه از کجا به کجا رسید؟ و امروز باید پاسخ دهید که برخی شعارها که در وزارت علوم راکد مانده و تبدیل به کاغذ پاره شده است را چگونه محقق می کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.