به گزارش مهر به نقل از رویترز، خودروسازان مهم، تأمین‌کننده‌های قطعات و فروشندگان مطرح خودرو درحال ایجاد یک ائتلاف جدید هستند تا از رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ بخواهند از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی خارج نشود.

 

اتحادیه تجارت خودرو به نمایندگی از شرکت‌های جنرال موتورز، تویوتا موتور، فولکس واگن، هیوندای موتور، فورد موتور، که نام «مشاغل خودرویی آمریکا» را به خود اختصاص داده‌ است، کمپینی تبلیغاتی برای متقاعد کردن کاخ سفید و رای‌دهندگان به راه انداخته‌اند تا به آنها بگویند این توافق برای تقویت تولیدات و مشاغل بخش خودرو آمریکا ضروری است.

 

ترامپ تهدید کرده است که از توافق تجارت آزاد با کانادا و مکزیک خارج خواهد شد. این درحالی است که این توافق توسط خودروسازانی که زنجیره‌ تولید و عرضه آنها در سراسر این ۳ کشور پخش شده‌ است، به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

صنعت خودرو آمریکا هم به اتاق بازرگانی آمریکا و سایر گروه‌های بزرگ تجاری ملحق شد که در هفته‌های اخیر به تلاش ترامپ برای تغییر قرارداد ۲۳ ساله نفتا واکنش نشان داده‌اند. این گروه‌ها معتقدند نفتا برای مشاغل آمریکا ضروریست.

 

ائتلاف خودروسازان که شامل اتحادیه تولیدکنندگان موتور و تجهیزات و اتحادیه فروشندگان بین‌المللی خودرو آمریکا می‌باشد، اعلام کرده است که پایان دادن به نفتا ۱.۲ تریلیون دلار تجارت سالانه بین سه کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشاغل بخش خودرو آمریکا را در معرض ریسک قرار خواهد داد.

 

تحت قرارداد نفتا حداقل ۶۲.۵ درصد از مواد و قطعاتی که در خودروهایی که در این منطقه تولید می‌شود، باید از آمریکا شمالی به دست آمده باشد تا بتواند بدون تعرفه به بازار وارد شود.

 

دولت ترامپ پیشنهاد داده است که ۸۵ درصد از مواد و قطعات اولیه‌ای که در قطعات خودرو استفاده می‌شود از منطقه آمریکای شمالی به‌دست آمده باشد و ۵۰ درصد کل این مقادیر از آمریکا تامین شود. اتاق بازرگانی آمریکا دولت ترامپ را متهم کرده است که با دادن پیشنهادهای مسموم و غیرمنطقی سعی دارد مذاکرات را به هم بزند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.