به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، گفته شده که دستور کار مذاکرات رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا در هند چین، افغاسنتان و نقش هند در این کشور جنگ زده و تقویت همکاری‌ها میان این دو اقتصاد بززرگ جهان است.

سوشما سواراج، وزیر خارجه هند پس از دیدار با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود گفت که کشورش قصد دارد سفارت کره شمالی در دهلی نو را همچنان حفظ کند.

به گفته وی دهلی نو معتقد است حضور دیپلماتیک کره شمالی در هند برای حفظ یک خط ارتباطی با این کشور ضروری است.

هند و کره شمالی در پایتخت‌های دو کشور هیات‌های دیپلماتیک دارند.

 

قرار است تیلرسون با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز دیداری داشته باشد.

براساس گزارش رسانه‌های هندی دولت این کشور قصد دارد در جریان سفر امروز (چهارشنبه) رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به شهر دهلی نو با وی درخصوص مسلح کردن پهپادهای گشت‌زنی "گاردین" این کشور بحث کنند.

با وجود آنکه دهلی نو درخصوص مذاکرات دفاعی‌اش چیزی نگفته اما مقام‌های ارشد این کشور گفتند: ۲۲ فروند پهپاد گاردین به قیمت حدود سه میلیارد دلار در صورتی که قرار باشد مسلح شوند قیمتشان به صرفه تر خواهند بود.

نسخه مسلح پهپاد گاردین "انتقام جوی دریا" نام دارد و مجهز به تجهیزات پیشرفته‌ای از جمله رادار روزنه مصنوعی (SAR) و سیستم هدف‌گیری الکترواپتیکی و قابلیت شلیک موشک‌های هلفایر و بمب‌های لیزری هدایت شونده است.

جیمز ماتیس،‌ وزیر دفاع آمریکا، در سفر ماه گذشته خود به هند رسما پیشنهاداتش در ارتباط با "قیمت و موجودی" برای فروش ۲۲ پهپاد گاردین به هند را مطرح کرده بود.

هند به دنبال استفاده از این پهپادهای با قابلیت پرواز در زمان طولانی و در ارتفاع بالا به هدف حفاظت از ۷۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی خود در مقابل نفوذی‌های بالقوه است.

گفته شده که تیلرسون بعد از سفرش به هند یک بازدید کوتاه از پاکستان خواهد داشت و به دلایل امنیتی شب را در اسلام آیاد سپری نخواهد کرد.

قرار است تیلرسون درباره چند مساله مطرح جهانی از جمله تهدید هسته‌ای کره شمالی، تروریسم در پاکستان – افغانستان، اختلاف عربستان و قطر، آینده گروه تروریستی داعش و همکاری‌های دوجانبه دریایی با مقام‌های هند گفتگو کند.

همچنین دو طرف قرار است تعهد کامل خود به بازسازی و ایجاد ثبات در افغانستان را اعلام و راه‌های آوردن شبه‌نظامیان طالبان به پای میز مذاکره را بررسی کنند.

همچنین گزارش شده هند قرار است از تیلرسون بخواهد در پاکستان به منظور اقدام علیه گروه‌های تروریستی فشار وارد کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.