حجت الاسلام محمدجعفر منتظری روز چهارشنبه درباره تهاجم برخی افراد و گروه ها علیه قوه قضاییه و دستگاه قضایی به خبرنگار ایرنا تصریح کرد: قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده ها، تحت تاثیر هیچ جناح و جریان سیاسی نیست.

وی افزود: بخشی از این تهاجمات و جوسازی‌ها یک سناریوی از پیش تعیین شده است تا قوه قضاییه به عنوان دستگاه یقه گیر، یقه کسی را نگیرد یا اگر خواستند هم بگیرند در مرحله بعدی اینگونه جوسازی کنند که برخوردهای قوه قضاییه برخوردهای سیاسی یا جناحی است.

وی افزود: خوشبختانه در طول سال های گذشته پرونده‌های مهم رسیدگی در دستگاه قضایی به گونه‌ای بوده که وابسته به این یا آن جناح بوده و اینگونه نبوده که قوه قضاییه بخواهد در جریان سیاسی قرار بگیرد و پرونده مربوط به یک جریان را رسیدگی کند و پرونده ای را که مربوط به جریان دیگر است، رسیدگی نکند.

منتظری اضافه کرد: البته فرایند رسیدگی در دستگاه قضایی مراحل مختلفی دارد و کسی که علیه او شکایتی می شود یا گزارشی به قوه قضاییه واصل می شود، این قوه مکلف به ورود به رسیدگی است و این ورود الزاما به معنی آن نیست که آن شخص، مجرم یا محکوم باشد و ممکن است رسیدگی به نقطه‌ای برسد که متهم تبرئه یا محکوم شود.

دادستان کل کشور تاکید کرد: بسیاری از این جوسازی‌ها و مطالبی که مطرح می شود، در مرحله ابتدایی رسیدگی است. یعنی در مرحله ای است که تحقیقات در دادسرا انجام می شود و وظیفه دستگاه قضایی این است که وقتی گزارشی را دریافت می کند، شروع به رسیدگی کند. 

وی واکنش برخی جریان ها و شخصیت ها را روندی طبیعی دانست و گفت: بخشی از این واکنش ها یک سناریوی از پیش تعیین شده است و بخشی دیگر را نیز افرادی ایجاد می کنند که خود هم می‌دانند وضعیتشان خراب است و از این رو از ابتدا به گونه‌ای جلوه می دهند که این نوع رسیدگی ها سیاسی است تا چنانچه در دادگاه محکوم شدند، بگویند قوه قضاییه سیاسی برخورد می کند.

منتظری افزود: البته باید توجه داشته باشیم که رسیدگی در دستگاه قضایی اینگونه نیست که در دست یک نفر باشد. چون در رسیدگی، افراد یا مقاماتی همچون بازپرس، قاضی تحقیق، دادگاه بدوی دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور ورود می کنند و باید از این جریان ها پرسید آیا همه اینها سیاسی برخورد می‌کنند و بی دین و لامذهب هستند و این نهایت بی انصافی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.