به گزارش انتخاب، منصور غلامی گزینه پیشنهادی وزارت علوم از سوی دکتر روحانی گفت: من همواره از حقوق دانشجویان به ویژه از آزادی بیان و نقد مسئولان دفاع کرده و خواهم کرد. بر این اعتقادم که فضای باز دانشگاه و نقدهای سازنده دانشجویان می‌تواند به پیشرفت و بهبود امور در جامعه کمک نماید.

همان طور که می دانید، پس از طرح موضوع معرفی شما به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطالب زیادی در شبکه های مجازی مطرح شده است، می خواهم در این خصوص به طور صریح چند سوالی داشته باشم؟

موضع شما در برابر مداخلات بیرونی در دانشگاه ها چیست؟

همان‌طور که اطلاع دارید حسب قانون، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند و سایر دستگاه‌ها نمی توانند مداخله‌ای در امور دانشگاه‌ها داشته باشند. حتی قانون‌گذار اختیارات وزارت علوم در اداره دانشگاه‌ها را محدود به تعیین سیاست‌های عمومی،‌ ارزیابی، نظارت و حمایت و پشتیبانی از آنها در چارچوب قوانین و ضوابط مراجع ذیصلاح نموده است. بنابراین، همان‌طورکه قانون‌گذار مداخله وزارت علوم در اداره دانشگاه‌ها را محدود کرده است، بالطبع سایر دستگاه‌ها نیز نمی‌توانند و نباید مداخله‌ای در امور دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی داشته باشند. موضع من دفاع از قانون و طبیعتا دفاع از حریم دانشگاه‌ها در برابر هر گونه مداخلات غیرقانونی است.

نگرانی عده‌ای از دانشجویان بخصوص دانشجویان اصلاح طلب و تحول‌خواه این است که با آمدن شما با صدور مجوز فعالیت به این تشکل‌ها مخالفت به عمل آید؟

حسب ضوابط موجود ساز و کار صدور مجوز به تشکل‌ها با رعایت ضوابط مربوطه به عهده هیات نظارت بر تشکل‌های دانشگاه‌ها است و وزارت علوم نمی‌تواند مداخله‌ای در این امور داشته باشد. با این وجود، اعتقاد دارم که توسعه تشکل‌های قانونی برای ایجاد فضای با نشاط دانشجویی و تضارب آرا در محیط دانشگاه‌ها ضروری است و از آن حمایت خواهم کرد. من فعالیت های دانشجویی را یک فرصت می دانم و نه تهدید.

گفته می شود که عملکرد شما در مدیریت دانشگاه‌ها‌ در دوره اخیر نسبت به دوره قبل محافظه کارانه بوده است؟

من همواره از حقوق دانشجویان به ویژه از آزادی بیان و نقد مسئولان دفاع کرده و خواهم کرد. بر این اعتقادم که فضای باز دانشگاه و نقدهای سازنده دانشجویان می‌تواند به پیشرفت و بهبود امور در جامعه کمک نماید. در دوره اخیر حسب سیاست‌ها و اقدامات انجام شده در دولت‌های نهم و دهم در دانشگاه‌ها، شرایط بوجود آمده در دولت یازدهم با فضای باز دوره اصلاحات متفاوت بوده است و مدیریت‌های دانشگاهی با محدودیت‌ها و موانع بیشتری مواجه بوده‌اند. امید دارم در دوره دوم دولت تدبیر و امید بتوان با سرپنجه تدبیر این مشکلات را مرتفع کرد.

آیا شما مدافع حقوق و آزادی های قانونی دانشجویان خواهید بود؟

من همواره مدافع حقوق دانشجویان در محیط دانشگاه بوده‌ام و از همه ابزارهای در اختیار برای دفاع از حقوق آنها استفاده کرده‌ام. حتی در مواقعی که ضروری بوده است، منزل شخصی‌ام را برای اینکه دانشجوی ما یک روز در بند نباشد، در دادگاه به وثیقه گذاشته‌ام. چنانچه در مسئولیت وزارت نیز قرار بگیرم از تمام توان خود از حقوق شهروندی دانشجویان و همچنین آزادی‌های تصریح شده در قانون دفاع خواهم کرد و به دانشگاه ها نیز تاکید خواهم کرد که با این رویه برای فعالیت های دانشجویی برنامه ریزی نمایند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.