به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت شب گذشته در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر در حالی که جمعیت کثیری در حدود ۸۰ میلیون نفر در این کشور منتظر خدمات نظام به خود هستند، ما باید در شرایطی این خدمات را ارایه کنیم که از نظر مالی در سخت ترین شرایط هستیم.

کاهش ۹۴ میلیارد دلاری درآمد نفت

وی ادامه داد: دولت دوازدهم امروز با محدودیت منابع مالی ناشی از افت قیمت نفت مواجه است. سال ۱۳۹۲ در همان زمانی که ما برای شکل دهی فعالیت دولت کار می‌کردیم، قیمت نفت ۱۰۸ دلار بود. در حال حاضر براساس آخرین گزارشی که از وزارت نفت در اختیار ماست، متوسط عملکرد شش ماهه کشور حدود ۴۷ دلار در هر بشکه بوده است. با این منابع تقلیل یافته، درآمد ما از نفت از ۲۵۱ میلیارد دلار به ۱۵۷ میلیارد رسیده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: در حال حاضر این زمینه وجود دارد که مالیات ها افزایش یابد ولی این کار نیز در کوتاه مدت موثر نخواهد بود. همچنین اصلا توصیه نمی‌شود که در شرایط فعلی مالیات بیشتری از مردم ستانده شود. البته در پاره ای از موارد مالیات هایی وجود دارد که باید آن را اخذ کنیم. به هر ترتیب سهم نفت در منابع ما از ۴۱ درصد در بودجه سال ۱۳۹۲ اکنون به ۲۶ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه ما فرو ننشسته‌ایم و نمی‌خواهیم به دلیل تقلیل منابع کار را رها کنیم، گفت: همه این فشارها به دلیل رقابت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای صورت می‌گیرد. در سطح ملی باید دید در چند شاخص پیشرفت یا پسرفت داشته‌ایم. فکر می کنم همان رقم های مربوط به تورم یا رشد در گذشته و حال کافی باشد. امسال عدد رشد کشور به هفت درصد بدون احتساب رشد نفت رسیده است.

سه میلیون بیکار داریم

نوبخت تصریح کرد: همچنین در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۹۵ هزار نفر به جمعیت شاغل ما اضافه شده است. این نتایج نشان دهنده این است که مساعی ما درست بوده و برای اینکه چرخ اقتصاد را راه اندازی کنیم، از دو مسیر پیش رفته ایم. یک مسیر ما ارایه تسهیلات به بخش تولید بود. در نتیجه این امر، ما بیش از آنچه فکر می کردیم پیشرفت داشته ایم. 

وی اضافه کرد: در کنار این منابع بانکی برای رونق تولید، اعتبارات دولتی به طرح های عمرانی اختصاص یافت. نتیجه همین شده که رشد اقتصادی ما مثبت شده و اشتغال ما نسبت به گذشته بهبود یافته است. البته هنوز ۱۱.۵ درصد یعنی ۳ میلیون بیکار داریم. بدون تردید ما وضع موجود را به عنوان وضع مطلوب نمی پذیریم.

معاون رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور که به این استان آمد، حدود ۷۳۱ میلیارد تومان تفاهم و تعهد کرد که بعدا احساس شد نیازمند انجام اقدامات بیشتری در این استان هستیم. هر بار به این استان آمدیم، در جریان مشکلات آن قرار گرفتیم و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در این استان تعهد کرده ایم. هر چه در این استان انجام نشده، من مقصر بودم. آقای رئیس جمهور به اعتماد من که چه چیز را می توان در این استان انجام داد، تعهد داده است.

نوبخت تاکید کرد: رئیس جمهور به عنوان یک فرد مسئول به تعهدات خود پایبند است. ما در سازمان باید این رقم را تامین کنیم. ما در کوتاه مدت از طریق اسناد خزانه و اوراق مالکیت استفاده کرده ایم. این دولت برای حل مسایل خود اوراق منتشر کرده و آن را در اختیار مردم قرار داد. تلاش ما این است که آن اوراق را بازخرید کنیم. همین امسال حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان از اوراق گذشته را خریداری کرده ایم و تا پایان سال نیز ۲۱ هزار میلیارد تومان دیگر خریداری می شود و ۳۰۰۰ میلیارد تومان هم سود پرداخت می کنیم.

رشد ۶۴درصدی بودجه طی پنج سال اخیر

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: اگر این کار را نکنیم، پروژه ها در آینده هزینه‌بردارتر خواهند بود. البته این روش موقت و مقطعی است. تا ماه آینده لایحه بودجه نیز به مجلس می رود. سال ۱۳۹۲ حدود ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه داشتیم که امروز این رقم به ۳۱۹ میلیارد تومان رسیده و مجلس آن را به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزوده است که این رقم رشد ۶۴ درصدی را نشان می دهد. کل رشد ما در این پنج بودجه اخیر ۶۴ درصد بوده است.

وی ادامه داد: با این همه سعی شده در بودجه کشور میزان رشد عمرانی حدود ۹۰ درصد دیده شود. در سال ۱۳۹۲ ما ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی داشتیم که در بودجه اخیر این رقم به ۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. بودجه جاری نیز ۷۰ درصد رشد داشته ولی با این حال حجم بودجه جاری از بودجه عمرانی خیلی بیشتر است و ۸۵ درصد بودجه را شامل می‌شود. 

نوبخت در خصوص سیاست های بودجه ریزی جدید تصریح کرد: سیاست ما این است که بودجه تک تک دستگاه ها را صفر فرض کنیم و سپس ماموریت آن ها را بسنجیم. بر این اساس بودجه هر دستگاه براساس هزینه واحد خدماتی که قرار است ارایه کند، محاسبه شده و در جدول شماره ۴ لایحه بودجه این محاسبات صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اقدام دیگر ما این است که این پول را به وزارتخانه ها ندهیم. اداره کل ها باید از همین استان ها بودجه خود را دریافت کنند و تخصیص باید از همین استان ها صورت گیرد. بودجه از سال آینده به استان ها واگذار می شود. همچنین هر استانی که بتواند از بودجه جاری صرفه جویی کند، می‌تواند آن را به خزانه بازنگرداند و خود در مورد آن تصمیم گیرد.

نوبخت با بیان اینکه این روش به صرفه جویی و توسعه منابع کمک می کند، گفت: بودجه ای که پرداخت می شود، سه ماه به سه ماه بر مبنای عملکرد هر دستگاه توسط هر استانی به آن دستگاه تخصیص می‌یابد. البته ممکن است دستگاه‌های مرکزی در این خصوص مقاومت‌هایی داشته باشند ولی نمایندگان نیز گفته‌اند در این مسیر به ما کمک می کنند. دکتر لاریجانی نیز اشاره داشتند مجلس در این اصلاحات به دولت کمک می کند. 

وی تصریح کرد: ره‌آورد این جلسه پنج کاری است که ما برای استان خراسان رضوی انجام خواهیم داد. ردیفی برای انتقال آب در استان قرار خواهیم داد. همچنین ما برای برقی کردن راه آهن تهران مشهد نیز تا آذر ماه با توجه به اینکه منابع فاینانس آن انجام داده شد، وقت داریم پیش پرداخت منابع داخلی را بپردازیم.

نوبخت با اشاره به ردیف بودجه زیارت و پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: این مساله را نیز پیگیری می کنیم که تعهدات ما برای سال ۱۳۹۶ انجام شود و در بودجه ۱۳۹۷ نیز دیده می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.