به گزارش شهر؛ در ابتدای این نشست محمد رضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به مشکلات و معضلات موجود در کلانشهرهای کشور اشاره و بر ضرورت جهت گیری یکسان به منظور تحقق برنامه ها تاکید کرد.

وی با اشاره به مهم ترین محورهای پیش رو به منظور بررسی در اجلاس شهرداران کلانشهرها، ابراز داشت: توجه به نقش و جایگاه شورای شهر، توجه به جایگاه حکمروایی خوب شهری با تکیه بر شفافیت، پاسخگویی و قانونمندی و تمرکز بر مطالبه گری عام و فراگیر در جهت تحقق مدیریت واحد از مهم ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: شناسایی و عملیاتی کردن روش های تامین منابع پایدار و سایر مولفه های مورد نیاز برای موفقیت شهرداران و شوراهای شهر از دیگر مواردی است که می تواند در دستور کار آتی این نشست قرار گیرد؛ از این رو امیدواریم با تداوم نشست شهرداران کلانشهرهای کشور بتوانیم به اهداف مد نظر خود دست پیدا کنیم.

شهردار مشهد: مشهد تا امروز طرح جامع ندارد

همچنین قاسم تقی زاده خامسی، شهردار مشهد نیز به تبیین برخی از مهم ترین چالش های کلانشهرهای کشور و شهر مشهد پرداخت.

وی با اشاره به مشکلات نقدینگی و همچنین بدهی های معوق در شهرداری مشهد و مسئله واگذاری املاک در این کلانشهر اشاره کرد و گفت: شورای شهر در یک ماه گذشته بعضی از این املاک را بازگردانده است اما اکثر آن ها هم اکنون درگیر مباحث حقوقی است.
تقی زاده از تعطیلی فروش تراکم در مشهد به عنوان یکی از اقدامات جدی در دوره جدید مدیریت شهری یاد کرد و گفت: مشهد تا امروز طرح جامع ندارد و طرح جامعی که دو سال پیش ابلاغ شده بود نیز به دلیل اختلاف شهردار وقت با شورای عالی شهرسازی و معماری، اجرایی نشده است. همچنین هم اکنون پهنه ها و ضوابط بلند مرتبه سازی ها در شهر مشخص نیست.

شهردار مشهد با اشاره به بخشنامه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری پیرامون ساخت و ساز در مشهد، به تشریح مشکلات و راهکارهای موجود در زمینه نظام مهندسی و بیمه، بافت فرسوده و همچنین توسعه اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی پرداخت.

شهردار قم: پرهیز شهرداری ها از برخورد سیاسی

در ادامه جلسه مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم نیز طی سخنانی بر ضرورت مشخص شدن جایگاه واقعی شهرداری ها در کشور تاکید و تصریح کرد: در شرایطی که ۷۰ درصد مردم کشور شهرنشین هستند، همه شهرداری ها زیر نظر وزارت کشور قرار دارند و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها امورات شهرداری ها را در دست گرفته است.

وی با اشاره به اختلافات گذشته در میان دولت و شهرداری تهران و سایر کلانشهرها، گفت: با توجه به حضور دکتر نجفی در شهرداری تهران، مطمئن هستم ایشان در این دوره می تواند چنین نواقصی را برطرف کرده و از ظرفیت های موجود در مجلس شورای اسلامی، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده کند.

شهردار قم در ادامه بر ضرورت پرهیز شهرداری ها از برخورد سیاسی تاکید کرد و گفت: شهرداری ها خدوم ترین ارگانی هستند که برای خدمت به مردم در شهرها فعالیت می کنند و بیشترین ارتباط مردم نیز با شهرداری ها است، در ادامه نیز باید بتوانیم با تکیه بر همین نگاه پیش برویم.

در ادامه این جلسه شهرداران کلانشهرهای اصفهان، اهواز و سرپرست شهرداری شیراز به بیان دیدگاه های خود پیرامون مسایل مختلف شهری از جمله تامین درآمد های پایدار شهری، مسایل مالی شهرها و بانک شهر، آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی، تعامل با دولت و مجلس و ... پرداختند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.