به گزارش تسنیم به نقل از «روسیا‌الیوم»، «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا، جمعه‌شب در نطقی تلویزیونی، انحلال دولت خودمختار کاتالونیا و پارلمان آن را اعلام کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگان در این منطقه جدایی‌طلب در ۲۱ دسامبر شد.

راخوی گفت: «معتقدم که ضرورت دارد به خواست تک‌‌تک شهروندان کاتالونیا گوش دهیم تا آنها در خصوص آینده‌شان تصمیم بگیرند و هیچ کس به طور غیرقانونی نمی‌تواند به جای آنها تصمیم بگیرد.»

همچنین در پی تشدید تنش در ارتباط با موضوع جدایی کاتالونیا، که بدترین بحران سیاسی اسپانیا طی ۴۰ سال اخیر محسوب می‌شود، نخست‌وزیر این کشور دستور برکناری رئیس پلیس کاتالونیا را صادر کرد.

بدین ترتیب از نظر دولت اسپانیا «کارلوس پوگدمون» رهبر دولت محلی کاتالونیا و کابینه او اکنون اخراج‌شده محسوب می‌شوند و احتمال می‌رود در ادامه تلاش برای به دست گرفتن فدرت در این منطقه، این مقام‌های محلی از سوی بازپرسان و دادستان‌های مادرید احضار شوند.

طبق این گزارش، پارلمان کاتالونیا، روز گذشته به صورت یک‌جانبه اعلام استقلال کرد. پارلمان کاتالونیا که ۱۳۵ کرسی دارد، با ۷۰ رای موافق در برابر ۱۰ رای مخالف و ۲ رای ممتنع به استقلال از اسپانیا رای مثبت داده است.

مجلس سنای اسپانیا در واکنش به اعلام استقلال یک‌جانبه کاتالونیا، خودمختاری این منطقه را تعلیق کرد و تحت اصل ماده ۱۵۵ قانون اساسی این کشور، به دولت مرکزی مادرید اجازه حکومت مستقیم بر منطقه کاتالونیا را اعطاکرد.

شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان به همراه آمریکا با اعلام استقلال کاتالونیا مخالفت کرده و خواستار حفظ یکپارچگی اسپانیا شده‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا حمایت خود را از اسپانیای یکپارچه اعلام کرده است. «سارا سندرز» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «حمایت‌مان را از اسپانیای یکپارچه تکرار می‌کنیم.»

از سوی دیگر، کانادا اقدام پارلمان کاتالونیا به رای به جدایی از اسپانیا را رد کرد و خواستار گفت‌وگو بین مادرید و این دولت جدایی‌طلب شد.

سخنگوی دولت آلمان نیز اعلام کرد، آلمان تصمیم پارلمان اقلیم کاتالونیا به استقلال از اسپانیا را به رسمیت نمی‌شناسد. همزمان، اتحادیه اروپا و فرانسه نیز این تصمیم پارلمان کاتالونیا را محکوم و بر «وحدت اسپانیا» تأکید کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.