به گزارش مهر، «الغد پرس» ، یک منبع نظامی عراقی در فرماندهی عملیات استان نینوا اعلام کرد که تیم مذاکره کننده اقلیم کردستان که ریاست آن را «سیروان بارزانی» پسر «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان بر عهده دارد موافقت کرده تا از بخشی از مناطق تحت کنترل کُردها عقب نشینی کنند.

 

این منبع اعلام کرده که این مسأله به معنای عقب نشینی کُردها از اراضی عراقی تا خط آبی است، خط سبز یا خط آبی خطی مرزی بود که «پل بریمر» رئیس حکومت ائتلاف موقت عراق بعد از سقوط صدام حسین ترسیم کرده بود، این مرز محدوده خط تماس نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه در دوران حکومت رژیم سابق را در این کشور نشان می داد.

 

منبع عراقی تأکید کرد که توافق شده تا کُردها در طول ۵ روز آتی با جریان های کُردی داخلی مذاکره کرده و اگر به توافق برسند بدون درگیری تا خط آبی عقب نشینی کرده و این مناطق را به نیروهای دولت مرکزی تحویل دهند.

 

وی همچنین تأکید کرده که توافق برای توقف درگیری ها از روز ۵ شنبه اجرایی شده است و دیشب جمعه شب هم توافق شد تا این توقف درگیری ها ادامه پیدا کند.

 

بر اساس این خبر هیأت مذاکره کننده کُردی اصرار داشته تا تضمین هایی در خصوص عدم ورود نیروهای الحشد الشعبی به اربیل داشته باشد که در این زمینه برای تیم مذاکره کننده اقلیم کردستان عراق اطمینان خاطر ایجاد شده است.

 

سیروان بارزانی در طول یک هفته گذشته مذاکره با نیروهای ارتش عراق و نیروهای الحشد الشعبی را در نینوا آغاز کرده است. بازگشت به خط آبی به معنای عقب نشینی عناصر پیشمرگه از کرکوک، نینوا، دیالی و صلاح الدین است زیرا خط آبی فقط شهرهای سلیمانیه، دهوک، حلبچه و اربیل را در خود جای داده است این در حالی است که از سال ۲۰۰۳ تا کنون کُردها در دیگر مناطق از شمال عراق پیشروی کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.