به گزارش تسنیم، روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو، نوشته است: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در تمرینات نیروهای راهبردی سه گانه (زمینی، دریایی و هوایی) هسته‌ای این کشور شرکت کرد که در جریان آن چهار موشک بین قاره ای راهبردی شلیک شد، سپس چند فروند هواپیمای از نوع «توپولف» که از چندین پایگاه هوایی برخاسته بودند، موشکهای کروز را به اهداف درنظر گرفته شلیک کردند.  در این اقدام مشترک، علاوه بر نیروهای هوایی-فضایی، زیردریاییهای اتمی ناوگان دریای شمال و اقیانوس آرام روسیه نیز مشارکت داشتند.

پیامی روشن برای نمایش قدرت هسته‌ای روسیه به آمریکا

البته مسلما چنین تمرینات نظامی در چنین سطح گسترده ای نمی تواند پیامی برای برخی «شرکای» روسیه که دائما این کشور را به «دخالت در امور داخلی خود» متهم می کنند، نداشته باشد. ولی سئوال اینجاست که آیا این تمرینات باید موجب نگرانی شود؟ و آیا مسکو بطور کلی هدف پنهانی را در این اقدامات نظامی دنبال می کند؟

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز جمعه، چند ساعت بعد از این تمرینات، اعلام کرد که مانورهای نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه همیشه و به طور مرتب انجام می شوند و هیچ ارتباطی با هیچیک از حوادث اخیر جهانی نداشته و مطابقت دقیقی با قوانین و ضوابط بین المللی دارد. ضمن اینکه این تمرینات کاملا شفاف بوده و اطلاعیه های لازم در مورد چگونگی آن منتشر شده است.   

پسکوف در مورد شرکت رئیس جمهوری در این تمرینات نیز یادآور شد که ولادیمیر پوتین تنها وظیفه خود بعنوان فرمانده کل نیروهای مسلح روسیه در چنین اقداماتی را انجام داده و کاملا منطقی است که در این تمرینات شخصا حضور داشته باشد.

به نوشته این روزنامه، البته وضعیت روز جمعه به گونه ای شد که عملا مصادف با تمرینات نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه، دولت آمریکا هم فهرست شرکتهای روسی که مورد تحریمهای این کشور قرار گرفته اند را منتشر کرد که شامل شرکتهای دفاعی و فعال در عرصه صنایع نظامی روسی و برخی ساختارهای نظامی دولتی می شود. البته بسیاری از شرکتهای روسی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته، پیش از این نیز در فهرست تحریمها قرار داشتند، ولی اکنون بغیر از شهروندان آمیکایی، دیگر کشورها هم مجاز به همکاری و داشتن ارتباط با آنها نیستند.   

واکنش به اقدامات نظامی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام

"آناتولی تسیگانوک" رئیس مرکز پیش بینهای نظامی روسیه معتقد است که تمرینات نیروهای سه گانه هسته‌ای روسیه، در حقیقت واکنشی به وخامت اوضاع در منطقه آسیا-اقیانوس آرام بشمار می رود.

این کارشناس برجسته گفت: «چند روز قبل آمریکایی ها بمب افکنهایی که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای را دارند را در این منطقه به وضعیت آمادگی رزمی درآوردند که این اقدام برای نخستین بار طی 26 سال گذشته انجام شده است. بنابراین می توان تصور کرد که تمرینات سه گانه تنها برای این انجام شدند تا امکانات موشکهای راهبردی روسیه را به خوبی به نمایش بگذارند. علاوه بر این، سطح هدایت نیروهای نظامی از پایین ترین درجه به بالاترین، یعنی فرمانده کل نیروهای مسلح نیز یکبار دیگر به آزمایش گذاشته شد.»

تسیگانوک افزود: «سومین نکته، واکنش مسکو به وضعیت بوجود آمده از سوی آمریکایی ها و اقدامات آنهاست. برای اینکه "دونالد ترامپ" نه تنها کره شمالی را تهدید کرده، بلکه اکنون دیگر اقدامات عملی برای حمله به این کشور در حال انجام است و اوضاع در منطقه آسیا و اقیانوس آرام نزدیک به وضعیت تعیین کننده و بسیار حساس شده است.»

این کارشناس تاکید کرد: «همین چند روز قبل مانور خارج سازی فوری شهروندان آمریکایی از کره جنوبی انجام شد که پیش از این تنها در سال ۱۹۷۸ در غرب آلمان انجام گرفته بود. بمب افکنهای راهبردی آمریکا نیز در منطقه به حالت آمادگی رزمی درآمده اند. بنابراین همه چیز گویای جدی بودن وخامت اوضاع در این منطقه است و طبیعی است که روسیه به این وضعیت واکنش نشان خواهد داد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.