به گزارش ایرنا، «فرانس پرس»، «مارک لولوک» مسئول نهاد امداد رسانی سازمان ملل متحد، ضمن هشدار درباره وضعیت مردم یمن، از طرف های درگیر خواست که به قانون بین المللی احترام بگذارند.

لولوک در پایان ماموریت ۵ روزه اش به یمن، گفت که جنگ در کشور فقیر یمن، باید از طریق اجرای راهکار سیاسی، به پایان برسد.

وی گفت: من به یمن آمدم تا بحران انسانی رو به وخامت در آن را که شامل شیوع همه گیر بیماری مسری وبا، کمبود شدید غذا و آوارگی گسترده مردم این کشور است، بهتر بفهمم و درک کنم.

وی پیش از آنکه صنعاء پایتخت را ترک کند، در جمع خبرنگاران گفت: مشاهده آثار دردناک این جنگ، شوکه کننده و تکان دهنده است.

این مقام سازمان ملل از همه طرف های درگیر در یمن خواست که ضمن احترام به اصول قوانین بین الملل، به حقوق بشر و حقوق خبرنگاران و بازداشت شدگان، احترام بگذارند.

وی همچنین قرار است که فردا (یکشنبه) در نشست ویژه بررسی راهکارهای حل بحران انسانی در یمن در عربستان، در این باره سخنرانی کند.

لوکوک طی سفرش به یمن، ضمن گفت و گو با مقام های جنبش انصارالله در صنعا و مسئولان دولت فراری در عدن، از چند منطقه در این کشور نیز دیدن کرد.

وی مسئولان یمنی را به ارائه ضمانت هایی برای رسیدن کمک های انسانی به افراد نیازمند در کشور فراخواند و از آنها خواست که فرودگاه بین المللی صنعا را به روی پروازهای تجاری و غیر تجاری باز کنند.

لوکوک درباره یکی از بازدیدهایش گفت که کودکانی را دیده که دچار سوء تغذیه شدید بودند و با کارکنان بیمارستان ها صبحت کرده که حقوق شان را چندین ماه است که نگرفته اند.

سازمان ملل در همین راستا، طرحی برای ارسال کمک های مستقیم به هفت میلیونی یمنی دارد، اما این برنامه ها نیاز به تلاش و حمایت بیشتر برای اجرا شدن، دارد.

عربستان و ائتلاف خود ساخته اش از چند کشور عربی کوچک، حملات گسترده نظامی را از سال فروردین ۱۳۹۴ به یمن آغاز کرد.

طبق آمار سازمان ملل، در جریان این حملات، بیش از هشت هزار و ۶۵۰ تن کشته و بیش از ۵۸ تن دیگر زخمی شدند.

ادامه حملات خونبار عربستان علیه یمن، منجر به نابودی زیرساخت های این کشور و ایجاد بحران انسانی شدید در یمن شده است.

این حملات همچنان در سایه سکوت محافل بین المللی و وضعیت ناگوار انسانی در این کشور ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.