به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام حسن روحانی سخنانش را با ابراز خرسندی از حضور مجدد در محضر نمایندگان آغاز کرد و گفت: متاسفانه تعیین تکلیف این دو وزارتخانه کمی به تاخیر افتاد. البته شاید این تاخیر خواصی هم داشت و نشان داد که فضای جامعه بویژه دانشگاهیان نسبت به آینده فضای علم و محیط دانشگاه و آینده پژوهش در کشور حساسیت دارند. همه نکاتی که در روزهای اخیر در فضاهای مختلف راجع به دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال و محیط دانشگاه و آینده دانشجویان و شیوه فعالیت تشکل‌های دانشجویی در ایران مطرح شد؛ نشان از آن است که دانشگاه ما زنده است و اساتید فعال هستند و به سرنوشتشان به دقت توجه دارند.

 

وی از همه کسانی که در این فضا سخن گفته و نقد کردند، سپاسگذاری کرد و ادامه داد: مفهوم این سخنان سرزنده بودن نسل جوان و دانشگاه هاست.

رئیس جمهور خطاب به ملت ایران و دانشجویان و اساتید دانشگاه‎ها گفت: دولت راه خود را در زمینه احترام به علم و دانشگاه، غیر امنیتی بودن محیط دانشگاه، احترام به دانشجویان و آزادی اندیشه و بیان در دانشگاه، ادامه خواهد داد و ذره ای کوتاه نخواهد آمد. به هرآنچه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ راجع به محیط دانشگاه، امن بودن آن و نه امنیتی بودن آن، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجویان و اساتید، گفته بودم، وفادارم.

روحانی در محضر نمایندگان ادامه داد: مبنای من در نحوه سلوک با وزرایی که تا امروز انتخاب شده اند و دو وزیری که انشالله و به کمک شما امروز انتخاب خواهند شد، «پیوست» حکم آنها است. در این «پیوست» گام به گام اولویت های دولت دوازدهم مشخص شده است و دولت به طور منظم در ارزیابی های سه ماهه، وزرا را ارزیابی خواهد کرد. مبنایم برای ادامه یا توقف کار وزرا، پیوست کار آنها است که از برنامه دولت و اسناد بالادستی قانونی استخراج شده است.

اهم سخنان وی را در ادامه بخوانید:

*دانشگاه و وزیر علوم از حساسیت ویژه ای برخوردار است. همه شما نمایندگان می دانید که هماهنگ کردن برای معرفی وزیر به مجلس در برخی موارد، طولانی تر خواهد بود. برخی وزارتخانه ها هماهنگی آسانتری دارند اما برخی طولانی تر هستند. صبر و حوصله کردیم، تعامل کردیم اما معامله نکردیم. من بر سر دانشگاه، آزادی دانشگاه، فضای دانشگاه و امنیت دانشجویان و آینده آنان و خطی که در دولت اعلام کردم را معامله نکرده و نخواهم کرد و تا روز آخر این مسیر را ادامه می دهم. شما نمایندگان و مردم شاهد این خواهید بود.

شروط روحانی برای انتخاب وزیر علوم

*نیازی نیست که با عجله راجع به افراد قضاوت کنیم. از معیارهای انتخاب وزیر علوم کوتاه نیامدم. ممکن است زمان طولانی شده باشد. اما برای این انتخاب لازم بود و پای همه اصولم ایستادم. من با آقای غلامی که از اساتید بنام و برجسته است و مدیریت لازم را در ستاد دانشگاه و مدیریت دانشکده و دانشگاه انجام داده است، صحبت کردم و شرایطم را با او در میان گذاشتم. کما اینکه با افراد دیگری هم صحبت کردم و همه این شرایط را مطرح کردم.

*اولین شرط من با وزیر علوم این بود که محیط دانشگاه از آن همه دانشجویان و احزاب و جناح ها است. هیچ کس در دانشگاه -این تاکید من به آقای غلامی بود_ هیچ انجمن و جمعی در داخل دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند. هیچ جمعی نباید فکر کند که برای باقی امینت است و برای او نیست. هیچ جمعی نباید فکر کند که نظر وزارتخانه به برخی متفاوت است.

اختلاف افکنی حرام و گناه کبیره است

*مبنای ما اعتدال بوده است و اکثریت باید حاکم باشند ولی اقلیت باید به طور کامل از حقوق خود برخوردار باشند. نه اسلام،‌ نه قانون و نه شرایط امروز کشور به ما اجازه نمی دهند که در مسائل جزئی رو در روی هم بایستیم. اگر هم اختلاف های جزئی دو سال پیش جایز و مکروه بود، امروز باید بگویم که حرام است و گاهی گناه کبیره.

*امروز ما شرایط خاصی داریم. نیاز به وحدت بیشتر داریم. یک بال بزرگ مسئولیت در وحدت و انسجام ملی و در ایستادگی ملت در برابر دیگران دانشگاه است. آن روز که ما در مسیر نهضت اسلامی بودیم، بار اول بر دوش دانشگاه بود. دانشگاهیان بودندکه در کنار حوزوی ها پرچم انقلاب را بر دوش کشیدند. اساتید بزرگ دانشگاه بودند که در کنار علما انقلاب را برای مردم رهبری و تدبیر کردند.

*آن روز هم که وارد جنگ شدیم و دشمن بر ما هجوم آورد،‌ باز هم دانشگاه نقش بزرگی ایفا کرد. من یادم نمی رود که در زمان جنگ برخی از دستگاه های پیچیده نظامی که فروشنده های آن دستگاه ها حاضر به تعمیر نبودند؛ این دانشگاه بود که به ما کمک کرد.

*در بسیاری از موارد دانشگاه های علمی و صنعتی ما از جمله دانشگاه شریف به ما یاری رساند و کمک کرد، علاوه بر اینکه دانشجویان و اساتید ما در جبهه های جنگ بودند. هر جا مشکلی برای کشور پیش آمده دانشگاه در صف مقدم بوده است، امروز هم برای اداره دولت ما دست نیازمان عمدتا به سوی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها است. فردا هم دست ملت ما به سوی دانشجویان دراز خواهد بود. اگر به فکر اقتصاد مقاومتی هستیم راهی به جز اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد. اگر به فکر روابط سیاسی با عزت هستیم راهی به جز داشتن دیپلمات های متخصص وجود ندارد.

فضای دانشگاه‎ها آزاد و امن شده است

*برای مدیریت کشور، اقتصاد کشور و حقوق ملت ما نیازمند دانشگاه هستیم. دانشگاهی که بتواند آزاد اندیش باشد. دانشگاهی که تفکرات مختلف سیاسی، فضا را برای فعالیت سیاسی شان آمده و باز ببینند. وزارت علوم و وزیر علوم باید شرایط را برای فعالتر شدن دانشگاه ها و اساتید و دانشجویان و همچنین سیر مراحل علمی در سطح جهان و رقابت با کشورهای پیشرفته را فراهم کنند.

*من از شما می پرسم آیا فضای دانشگاه ما امروز نسبت به سال ۹۱ بهتر شده است یا نه؟ آیا فضای دانشگاه ما آزادتر شده است یا خیر؟ آیا دانشجویان ما در بیان نظراتشان آزادتر هستند یا نه؟ آیا در مسیر رشد علمی دانشگاه های ما نسبت به ۵ سال پیش پیشرفت کرده اند یا نه؟ آیا شرکت های دانش بنیان ما که در سایه تلاش وزارت علوم، بهداشت و معاونت فناوری ریاست جمهوری فعالیت می کنند و حلقه اتصال را بین دانشگاه و تولید برقرار کرده اند با سال های قبل قابل مقایسه است؟

*یکی از نکاتی که از آقای غلامی خواستم در دانشگاه مورد توجه قرار دهد این بود که دانشجوی ما باید صاحب علم و با صراحت باشد. اینکه بگوییم دانشجویی فارغ التحصیل شده است و کاغذی به عنوان مدرک دانشگاهی در دست گرفته است، این نمی تواند چندان موجب افتخار شود. آن روزی که دانشجوی ما در کنار مدرک دانشگاهی یک مهارت را یاد گرفته است، مراکز تولیدی ما این دانشجو را جذب خواهند کرد. این را به وزیر علوم پیشنهادی گفتم که دانشجو باید با تولید و خدمات ما متصل باشد. دانشجو از سال دوم باید مهارت یاد بگیرد و از سال سوم باید توانایی کار داشته باشد و بعد از دوره تحصیلش باید بتواند شغلی را برعهده بگیرد. درست است که امروز شرایط کار در جامعه ما ایده آل نیست اما دولت این افتخار را دارد که در فصل دوم سال جاری، یک رشد کم نظیر یا حتی بی نظیر در مسئله اشتغال باشد. این که نزدیک ۸۰۰ هزار نفر در تابستان امسال نسبت به پارسال مشغول به کار شدند، امیدوار کننده است. گرچه هنوز تا رسیدن به رقم مطلوب فاصله داریم اما مسیر ما مسیر امید است.

اساس وزارت علوم باید برمبنای امید باشد

*در اینجا به وزیر علوم آینده می گویم که اساس وزارت علوم باید برمبنای امید باشد. وزارت علوم و دانشگاه های ما باید به گونه ای باشند که دانشجوی امروز امیدوار باشد. دانشجو وقتی می بیند که به دلیل تعلق به یک جناح سیاسی، فضای صحبت ندارد، این معنایش این است که امید به شغل فردا هم ندارد. معنایش این است که در دانشگاه بین من و هم کلاسیم فرق می گذارند. به کسی امید می دهند و به من ناامیدی! این معنایش آن است که دانشجوی ما نمی تواند به عدالت نظام و دولتش متکی باشد. دانشگاه ما باید فضای آزاد و امن برای همه تفکرات و برای همه دانشجویان عزیز در سراسر کشور باشد.

*این برای ما افتخار نیست که فارغ التحصیلان ما زیاد باشند و به همان اندازه سال‎های سال پی جوی کار باشند. همیشه دانشگاه ها بر این مبنا بوده است که بعد از فارغ التحصیل شدن، می توانستند شغل مناسبی بیابند،‌ چنین فضایی را باید در دانشگاه ایجاد کنیم.

*دکتر غلامی به عنوان شخصیتی مدیر،‌ متدین و انقلابی، بی تردید فضای دانشگاه ما را در همان مسیر سال 93 و 94 قرار خواهد داد. دانشگاه 96 با 93 متفاوت نخواهد بود، مسیر همان مسیر است. من امروز به عنوان رئیس جمهور به دانشجویان و اساتید این قول را می دهم و خودم شخصا روند دانشگاه را پایش خواهم کرد. من می دانم دانشگاه چه منت بزرگی را در مقاطع مختلف بر ما داشته است و ما چه دینی نسبت به دانشگاه داشته ایم.

در وزارت نیرو باید از تدبیر سخن گفت

پس از دفاع از وزیر پیشنهادی علوم نوبت به وزارت نیرو رسید تا حسن روحانی در دفاع از اردکانیان سخن بگوید. رئیس جمهور با بیان این نکته که «همانطور که در وزارت علوم از امید سخن می‌گوییم، در وزارت نیرو بیشتر باید از تدبیر سخن گفت»، توضیح داد: یکی از مسائل مهم ما مسئله آب در کشور است. از آب برای نیازهای ضروری، آشامیدن، ‌صنعت، کشاورزی و آبادانی کشور استفاده می کنیم.

او افزود: همه می دانیم یکی از مسائل مهم امروز و فردای ما مسئله آب است. در زمینه آب در کشور بعد از جنگ تحمیلی اقدام های فراوانی انجام شد تا آب مهار شود و پایدار بماند. در زمینه عرضه آب تقریبا بیشتری کارها انجام شده است. دورانی در جهان، دوره سد سازی بود. رقمی حدود ۴۶ هزار سد بزرگ در جهان ساخته شد، حدود ۲۳ هزار سدش در چین بود. ما هم بعد از جنگ سدهای فراوانی برای مهار آب ساختیم، اما امروز دیگر این فضا مثل گذشته نیست.

اهم سخنان وی از این قرار است:

*یک روزی بحث بر این بود که ما وارد کنند آب از کشورهای دیگر باشیم. در این زمینه مذاکره های فراوانی صورت گرفته است و امروز هم صورت می گیرد. این مورد منتفی نیست اما در عین حال آنچنان که در سال های قبل روی این مسئله امید بسته شده بود،‌ دراین حد نیست و نخواهد بود. برخی کشورها آب فراوان دارند اما همسایه ما نیستند و ‌آب باید از کشوری عبور کند که اختلاف هایی میانشان است. اما از بعضی کشورها می شود آب خرید و این کار ادامه پیدا کند.

*شما نماینده ها این مسئله را اعلام کردید که آب استان ما از فلان دریاچه باید تامین شود، این یکی از کارهایی است که می شود برایش فکر و برنامه ریزی کرد. اما در عین حال باید بدانیم که آب به چه قیمتی به محل مصرف خواهد رسید. در این رابطه نیاز به سرمایه گذاری داریم.

* مسئله پساب و تصفیه فاضلاب هم جزء مواردی بوده است که دولت وارد شده و سرمایه گذاری کرده است. این موضوع برای محیط زیست ضروری است و می تواند در برخی موارد از این آب تصفیه شده استفاده کرد.

نسخه کشت فرازمینی برای صرفه جویی در آب

*تردید نکنید که بیشترین سرمایه گذاری در سمت تقاضا باید باشد. باید ببینیم که از آب موجود چگونه باید بهره برداری کنیم. دولت و مجلس باید دست به دست هم دهیم که جلوی اصراف را بگیریم. بیشترین آب ما صرف کشاورزی می شود. باید ببینیم که همه محصولات کشاورزی را باید در کشور خودمان کشت کنیم یا از کشت فرازمینی استفاده کنیم؟

*در زمینه تقاضا، قدم‎های فراوانی را باید برداریم. تلاش دولت یازدهم برای این بود که بهره وری را در آب بالا ببرد و از شیوه های سنتی فاصله بگیرد و از شیوه‌های مدرن آبیاری استفاده کنیم. از وزیر نیروی سابق که تلاش بسیاری در این زمینه انجام داد و از وزیر کشاورزی سپاسگزارم که تلاش کردند با آب کمتر و زمین بیشتر، محصول بیشتری ایجاد کنند. دولت گام‎های خوبی در استان‎های غربی و جنوبی برداشته و برخواهد داشت. این راه اصلی ماست. اگر مصرف آب کشاورزی ما که ۸۰ تا ۸۵ درصد است، را حداقل ۲۰ درصد کاهش داده و صرفه جویی کنیم، دست ما باز خواهد شد. البته این کار نیازمند سرمایه گذاری و کمک دولت است.

تدبیر، راه حل معضل کم‌آبی

*به نظر من معضل آب، با تدبیر و هماهنگی و برنامه ریزی قابل حل است. بحث دولت دوازدهم و این مجلس نیست. برای نسل آینده باید فکر کنیم. موضوع آب میان نسلی است. برای همین است که می گویم وزارت نیرو، وزارت تدبیر است و باید برای اقلیم ایران در بلند مدت فکر کند. آمار و ارقام و اطلاعات ما باید کاملا به روز باشد. اینکه با اضافه شدن جمعیت و نیاز بیشتر به مواد غذایی و توسعه صنعت و ... چگونه باید آب مورد نیاز را تامین کنیم. حق آبه دریاچه ها و تالاب ها را فراموش نمی کنم، علاوه بر سد زدن باید حق دریاچه ها و رودها را هم لحاظ کنیم. باید بتوانیم از این معضل عبور کنیم. کار سختی است اما حتما راه حل دارد.

*علت دعوت از اردکانیان برای این سمت، به دلیل مهارت و تخصص و دانش ایشان در مساله آب بود. این به معنی غفلت از موضوع انرژی و برق نیست. اما مشکل اول ما، مشکل آب است.

دو وزیر دانش آموخته در شرق و غرب!

*بین این دو وزیر، شرق و غرب را جمع کردیم. وزیر علوممان در شرق استرالیا درس خوانده و وزیر نیرو در غرب کانادا! وزیر نیروی ما در سازمان ملل کار کرده و از طرح های اجرا شده برای حل مشکل کم آبی مطلع است. او با شهید عباسپور کار کرده و سالها در وزارت نیرو و کشور بوده است.

*در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با آقای اردکانیان آشنا شدم. طرحی برای تامین آب غرب کشور در پایان دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی از سوی ایشان تدوین شد و در دولت آقای خاتمی هم پیگیری شد و حتی در دولت بعدش هم او پیگیر بود. آقای اردکانیان می داند که تمام فکر مرحوم هاشمی، آبادانی کشور بود.

تجلیل از مرحوم هاشمی رفسنجانی

*کمتر کسی را در تاریخ ایران دیدم که برای آبادانی کشور این همه دلسوز باشد و فکر کند و طرح داشته باشد. خدا شاهد است هرگاه همراه با ایشان به هر کشوری که می رفتیم و با هر رئیس جمهوری که می نشست، از آنها می پرسید که چقدر آب دارید؟ آبتان را چطور کنترل و مهار می کنید؟ در هرجای دنیا به دنبال کسب تجربه برای آبادانی کشور بود. همه فکر و ذکر و تلاشش آبادانی ایران بود. در آن دوره برای غرب کشور، سند آب تدوین شد. من دانش و تبحر آقای اردکانیان را از آن دوران به یاد دارم.

*از شما نمایندگان می خواهم که همه دست به دست هم بدهیم و در بودجه سال های آینده و امسال یکی از برنامه های اصلی ما مسئله مهار تقاضا در بحث آب باشد تا ما هم بتوانیم آب کشور را به سامان برسانیم. در بحث برق مشکلات ما کمتر است، البته در این زمینه هم نیاز به سرمایه گذاری داریم.

*ما در مسیر انتقال آب و برق خیلی چیزها را از دست می دهیم. انتقال یک مسئله مهم برای ما است. ما ایران را می توانیم به عنوان «هاب» منطقه در برق قرار دهیم و می توانیم صادر کننده برق در منطقه باشیم. ما نیروگاه ساز هستیم. از انرژی و گاز برخورداریم. ما باید مرکزیت برق برای کشور و صادر کننده برق در منطقه باشیم. البته در بحث آب نمی توانیم صادر کننده باشیم،‌ می توانیم به روش صحیح نیازهای بلندمدتمان را تامین کنیم.

امیدوارم اردکانیان و غلامی رای بیاورند

* از نمایندگان تقاضا می کنم که همانطور که در معرفی کابینه ما را یاری دادید و به وزرای پیشنهادی رای دادید، به این دو وزیر پیشنهادی نیز رای دهید. از شما متشکرم. دو وزیر باقی مانده که لازم است هر چه سریعتر کار این وزارتخانه ها آغاز شود. این به نفع ملت و ما و شما است. در هر دو زمینه ما افراد صاحب صلاحیتی که دارای تخصص و تجربه لازم بودند به مجلس معرفی کردیم. امیدوارم آقای اردکانیان و غلامی رای بیاورند و دولت و کابینه کامل شوند تا ما راهمان را سریعتر طی کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.