به گزارش ایسنا، در چند روز اخیر تعدادی از زائران ایرانی، گروهی در شلمچه و خاک کشور و عده‌ای هم در فرودگاه نجف و خاک عراق، به خاطر داشتن ویزای جعلی به کشور بازگردانده شدند و از ادامه سفر آن‌ها خودداری شد. سال گذشته نیز همین داستان اتفاق افتاد و جمع زیادی در مرز متوقف شدند، چون ویزای تقلبی داشتند؛ تجمعی از زائران که در روزهای منتهی به اربعین، مانع خروج زائران دیگری شد که ویزای معتبر داشتند.

با نزدیک شدن به اربعین و آغاز سفر زائران به سمت عراق، حجم پیامک‌ها و تبلیغات درباره صدور ویزای فوری با به‌کارگیری واژه‌های اطمینان‌برانگیزی چون «زیر نظر سفارت عراق» یا «با نرخ مصوب»، افزایش یافته که مسؤولان ستاد اربعین نسبت به آن هشدار داده‌ و باور دارند که بیشتر ویزاهای جعلی از همین پیام‌ها بیرون می‌آیند. هرچند دو هفته پیش، رییس پلیس تهران از انهدام یک باند بزرگ جعل ویزا و کشف ۱۰۰ هزار ویزای جعلی عراق در آستانه مراسم اربعین خبر داده و نسبت به تبعات استفاده از این ویزاها هشدار داد.

بنا بر اعلام ستاد مرکزی اربعین که در وزارت کشور تشکیل شده، تنها راه رسمی و معتبر برای دریافت ویزای عراق، سامانه سماح است که زیر نظر سازمان حج و زیارت اداره می‌شود و ۲۴۰۰ کارگزار زیارتی به آن متصل هستند و زائران از طریق آن‌ها، می‌توانند ویزای معتبر دریافت کنند.

با این حال طبق آماری که همین ستاد داده، از میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار ویزایی که تاکنون عراق برای اتباع ایرانی صادر کرده، تنها حدود ۴۰۰ هزار ویزا از طریق سامانه سماح صادر شده و ۸۰۰ هزار ویزای دیگر از طریق دفاتر و مراکز متفرقه‌ای بیرون آمده که طبق تایید برخی مسؤولان، ‌ در ارتباط یا نزدیک به سفارت عراق بوده‌اند!

از سوی دیگر، نرخ رسمی ویزای عراق که از سوی ستاد مرکزی اربعین و همچنین وزارت خارجه کشورمان پس از توافق با عراق به قیمت ۱۷۰ هزار تومان تعیین شده، در برخی مراکز و دفاتر به قیمت وسوسه‌برانگیز ۱۵ دلار رسیده است.

گزارش‌های سال گذشته نیز نشان می‌دهد، ویزای ۴۰ دلاری عراق همزمان با اربعین در پایانه‌های اتوبوسرانی داخل کشور به قیمت ۲۵ دلار و حتی کمتر از آن عرضه شده که برخی از آن‌ها جعلی بود. اگرچه زائرانی هم بودند که از مبادی رسمی و تایید شده‌ای برای دریافت ویزا اقدام کرده، اما ویزای جعلی نصیب‌شان شد!

طبق قوانین عراق، حکم ورود به خاک این کشور با مدارک نامعتبر و غیرقانونی و البته در صورت نداشتن هیچ‌کدام از مدارک بین‌المللی، تا سه سال زندانی است.

با وجود این‌که استفاده از ویزاهای جعلی هر سال عده‌ای از زائران را در مرز و خاک عراق سرگردان می‌کند و از طرفی، نوعِ روابط برخی دفاتر و مراکز با مراجع صادرکنندگان ویزای عراق شناسایی شده، اما ظاهرا هیچ یک از این درها بسته نشده و این رویه‌ی چالش‌برانگیز و دردسرساز همچنان در اربعین تکرار می‌شود و درخواست و خواهش از زائران برای مراجعه به کانال‌های رسمی، تنها اقدام عاجلی است که هر سال انجام می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.