به گزارش ایسنا، به نقل از حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در پیام ۲۸ اکتبر خود گفته است: من روز جمهوری را به تک تک هم میهنان خود که در داخل و خارج از ترکیه زندگی می‌کنند، تبریک می‌گویم. من برای همه کهنه سربازان به ویژه غازی مصطفی کمال آتاتورک، موسس جمهوری ترکیه و فرمانده دلیر جنگ آزادی آرزوی کام‌بخشی و شکوه و عظمت دارم.

وی تاسیس جمهوری ترکیه را تولد دوباره کشوری شریف از خاکسترهای خودش دانست که به جای آنکه مرگ را انتخاب کند، آزادی و شکوه را انتخاب کرد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین به این مساله اشاره کرد که ملت ترکیه با خون و روح خود به جهان اعلام کرد که نمی‌ترسد و هیچ کس نمی‌تواند در آینده‌اش دخالت کند و ادامه داد: آنهایی که برای غارت میراث امپراطوری عثمانی حمله‌ور شده بودند با شجاعت مردم از پای درآمدند و همانطور که آمده بودند، عقب نشستند.

رجب طیب اردوغان در پیام خود همچنین آورده است: روحیه‌ای که باعث پیروزی ۱۹۲۳ شد همچنان در میان مردم ترکیه زنده است.

وی با اشاره به کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ گفت: «مقاومت بی‌بدیل مردم در آن تاریخ، ۲۵۰ شهید برجای گذاشت. آن شب تمامی مردم ترکیه شامل جوانان و زنان و مردان از دستاورهای جمهوری دفاع کردند. ما روز و شب برای دفاع از کشور به بهترین شکل ممکن بدون هیچگونه تمایزی و با این شعار که "هیچ آقازادگی‌ و ارباب منشی" وجود ندارد، همه برای ملت کار می‌کنیم. در ۱۵ سال گذشته، اصلاحات تاریخی در تمامی صحنه‌ها از دموکراسی تا آزادی، تجارت و سرمایه گذاری، بهداشت و درمان و سیاست‌های خارجی صورت گرفته است. امروز، دروازه امیدواری برای تمامی مردم سرکوب شده و قربانیان در سطح جهانی، ترکیه است.»

رئیس جمهوی ترکیه با اشاره به اقدامات کشور برای مقابله با گروه‌های تروریستی گفت: کشور به داعش، حزب پ.ک.ک، سازمان تروریستی گولن و یگان‌های مدافع خلق سوریه اجازه نمی‌دهد تا ما را هدف قرار دهند. ما با همگی آنهایی که می‌خواهند ما را سرنگون کنند، مبارزه می‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.