به گزارش ایسنا، ولی ملکی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو گفت: آقای اردکانیان از نظر علمی، تخصصی و تجربی در مورد آب از توانمندی بالایی برخوردار است اما مخالفت به معنای این نیست که همه چیز را سیاه ببینیم بلکه باید عالمانه نقد کنیم.

وی افزود: در برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس ارائه کرده است، ۴۲ درصد با اسناد بالادستی منطبق بوده، ۳۷ درصد همسو و در ۲۱ درصد هم اشاره ای به احکام بالا دستی نشده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با اشاره به برنامه ریزی برای تخصیص آب به کشاورزان گفت: در الگوی کشت بیشترین وام به کشاورزان داده می شود و ۱۵ درصد کشاورزان هم مشارکت می کنند اما تخصیص آب به کشاورزان در اسناد دیده نشده و باید حتما مورد توجه باشد.

وی ضمن انتقاد از اینکه مسئله آب شیرین کن در برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو لحاظ نشده است، گفت: باید برنامه جامعی برای مدیریت منابع آب، خاک و پسماندها داشته باشیم که اینها موضوعاتی اجتماعی، اقتصادی، محیط‌ زیستی و سیاسی است و بدون اجماع و تعامل سازنده نمی توانیم به توسعه پایدار دست یابیم. از وزیر پیشنهادی سوال می کنم با چه رویکردی می خواهید از نظر اقتصادی مدیریت کنید و یا با چه مکانیزمی همبستگی اجتماعی را انجام دهید. با شعار و نوشتن که نمی شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه باید برنامه عملیاتی برای اصلاح الگوی مصرف وجود داشته باشد، گفت: از وزیر انتظار داریم در صورتی که از مجلس رای اعتماد گرفت برنامه‌های عملیاتی را اجرایی کند و رساندن سطح مصرف آب براساس مکانیزم و با حداکثر استفاده از منابع باید در دستور کار باشد در حالیکه در وزارت نیرو اراده‌ای برای این بخش وجود ندارد.

وی در پایان گفت: آب شرب باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و اگر آب شرب نداشته باشیم مردم در روستاها نمی مانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.