به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، رژیم صهیونیستی نسبت به پیش‌نویس قانونی در پارلمان لهستان که از پرداخت غرامت مالی به یهودیان نجات یافته از هولوکاست ممانعت به عمل می‌آورد، اعتراض کرد. این غرامت به دلیل اموال مصادره‌ شده‌شان در جریان جنگ جهانی دوم در نظر گرفته شده است. این ممانعت به این دلیل است که آنها در آن زمان شهروندان لهستان نبوده‌اند.

خبرنگار سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: بحران دیپلماتیک میان لهستان و اسرائیل به وجود آمده به طوری که وزارت خارجه اسرائیل ضمن تقدیم اعتراض رسمی به سفیر لهستان در تل‌آویو، تاکید کرد که هرگز اجازه یکسان دانستن سرنوشت یهودیان را با هر گروه ساکن دیگری در این کشور را نمی‌دهد.

وزارت خارجه اسرائیل ادعا کرد که لایحه کنونی که قانونگذاران لهستانی به بررسی آن پرداخته‌اند شامل بندهایی برای ناکام گذاشتن آمال و آرزوهای اسرائیل است زیرا که حقوق یهودیان را زیر پا می‌گذارد.

وزارت خارجه اسرائیل از ورشو خواست این لایحه را اصلاح کند تا در قبال نجات یافتگان هولوکاست دارای اعتبار بیشتر باشد با علم به این که لهستان قبل از جنگ جهانی دوم حدود ۳.۳ میلیون یهودی را در خود جای داده بود که ۹۰ درصد آنها کشته شدند.

رودیکا گوردن مسؤول بخش اروپایی وزارت خارجه اسرائیل و همچنین یوآل لئون، رئیس دفتر سیاسی معاون وزیر امور خارجه طی نشست رسمی به سفیر لهستان اعتراضیه‌ای را تقدیم کرده‌اند.

در همین راستا، آنا آزاری، سفیر اسرائیل در لهستان نیز اعتراض‌نامه‌ مشابهی را به وزارت خارجه لهستان تقدیم خواهد کرد.

تزیپی حوتوبیلی، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل دستوراتی را به معاونانش داده تا مقدمات سفر فوری وی به ورشو به منظور دیدار با مسؤولان لهستانی به ویژه معاون وزیر دادگستری را فراهم کنند چرا که او مامور اجرای این قانون است.

محافل سیاسی اسرائیل لایحه مذکور را "یک رسوایی بی‌سابقه" توصیف کردند که نه تنها باعث برانگیختن خشم یهودیان و اسرائیل شده بلکه انتظار می‌رود که وزارت خارجه آمریکا نیز با سفیر لهستان در واشنگتن به بررسی این موضوع بپردازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.