به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، اظهارات کارلس پوجدمون، رهبر برکنار شده دولت منطقه‌ای کاتالونیا در یک سخنرانی ضبط شده تلویزیونی در حالی منتشر شد که وی در کافه‌ای در شهر محل سکونتش نشسته و از تصمیم دولت مرکزی برای تصاحب قدرت سیاسی در کاتالونیا امتناع کرد.

تصمیم دولت مرکزی برای به دست گرفتن کنترل تمامی نهادهای کاتالونیا در پی تصویب اعلام استقلال از جانب قانونگذاران در بارسلون گرفته شد.

مجلس سنای اسپانیا روز جمعه پس از تصویب قطعنامه استقلال کاتالونیا در پارلمان محلی این منطقه به استناد ماده ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا رای به سلب خودمختاری از کاتالونیا داد. بنا به مصوبه مجلس سنای اسپانیا دولت منطقه‌ای کاتالونیا برکنار، و پارلمان منطقه‌ای نیز منحل می‌شود.

پوجدمون در خطابه تلویزیونی خود گفت: تنها پارلمان منطقه‌ای است که می‌تواند دولت کاتالونیا را انتخاب یا برکنار کند.

وی وعده داد که با سایر مقام‌های منطقه به دنبال ایجاد یک "کشور آزاد" است.

پوجدمون با اشاره به بندی از قانون اساسی اسپانیا درباره به دست گرفتن کنترل امور در کاتالونیا ادامه داد: بهترین راهی که ما می‌توانیم از دستاوردهای خود دفاع کنیم این است که مخالفت خود را با این بند از قانون اساسی بگوییم.

رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا گفت: خواسته ما ادامه راه برای تحقق اقدامات دموکراتیک و یافتن ثبات در منطقه است.

از سوی دیگر، دولت اسپانیا نیز اعلام کرد که از حضور پوجدمون در انتخابات منطقه‌ای استقبال می‌کند.

ایمیگو مندز دویگو، سخنگوی دولت مرکزی در مصاحبه‌ای با تلویزیون رویترز گفت: اگر رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا بخواهد در عرصه سیاسی باقی بماند حق دارد و من فکر می‌کنم او باید خودش را برای انتخابات آتی منطقه آماده کند.

وی ادامه داد: من کاملا مطمئنم اگر پوجدمون بخواهد در این انتخابات شرکت کند می‌تواند به صورت دموکراتیک مخالفت خود را ابراز کند.

این مقام مسئول دولت اسپانیا در پاسخ به سوالی که آیا پوجدمون از سوی دادگاه‌های این کشور تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد یا خیر گفت: قوای سیاسی و قضائی اسپانیا مجزا از هم عمل می‌کنند و هیچکس فراتر از قانون نیست.

این مقام مسئول دولت مرکزی همچنین گفت که مطمئن است پلیس منطقه‌ای کاتالونیا از دستورات دولت مرکزی تبعیت می‌کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.