به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در همایش «سلامت اجتماعی با محوریت بهداشت روان خانواده» که امروز در سالن شهید فهمیده برگزار شد، با اشاره به این‌که سلامت صرفا جسمی نیست، اظهار کرد: سلامتی تعریف جامعی دارد و صرفا به سلامت جسمی محدود نیست و آسایش روحی و روانی را نیز شامل می‌شود.

 

وی ادامه داد: یکی از ابعاد مهم سلامت اجتماعی سلامت روان است‌ که مهم‌ترین حوزه سلامت اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

 

وی با اشاره به شیوع اختلالات روانی در جامعه توضیح داد: بر اساس آخرین پیمایش ۲۳ درصد جامعه به‌نوعی دچار اختلالات روانی هستند که این آمار در شهرهای بزرگ‌تر به‌مراتب بیشتر است.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق پژوهش‌های صورت‌گرفته بسیاری از بیماری‌ها همچون چربی خون و استرس‌های قلبی ریشه در اختلالات روحی – روانی دارند.

 

این مسئول افزود: بر این اساس می‌توان‌گفت اگر می‌خواهیم جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جسمی را بگیریم،  باید  اختلالات روحی و روانی را تحت کنترل قرار داده ومراقب و درمان کنیم.

 

محسنی بند پی توضیح داد : در حال حاضر ۴۲ درصد مرگ و میر درکشور ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی، ۱۷.۵ درصد سوانح و ۱۴ درصد سرطان است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ابراز کرد:  از ۱۷.۵ درصد مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح یاد شده ۹.۵ درصد به حوادث جاده ای باز می‌گردد.

 

وی با اشاره به آمار تلفات حوادث جاده‌ای سال‌گذشته افزود: ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر در سال گذشته بر اساس حوادث جاده‌ای کشور دچار مرگ و میر شده‌اند.

 

 

وی در ادامه با اشاره به بلاخیز بودن ایران گفت:  ایران جز ۱۰کشور بلاخیز جهان و جز ۴چهار کشور بلاخیز در آسیا است و زلزله، سیل و خشکسالی از جمله حوادث طبیعی است که مردم را تهدید می‌کند.

 

این مسئول با اشاره به اولویت های بهزیستی ادامه داد: اولویت اول سازمان بهزیستی پیشگیری از بروز و شیوع آسیب های اجتماعی و معلولیت ها است و در این راستا دو طرح بزرگ اجتماعی نماد و مات در حوزه دانش آموزی‌کشور در حال اجرایی شدن است.

محسنی بند پی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت تمامی مردم برای‌کاهش آسیب های اجتماعی‌گفت: سلامت جسمی با سلامت اجتماعی فرق اساسی دارد و به دلیل پیچیده بودن آسیب های اجتماعی، تمامی دستگاه های اجرایی باید در این عرصه وارد عمل شوند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.