به گزارش ایسنا و به نقل از سومریه نیوز، بختیار شاویس، معاون رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در سخنانی خاطرنشان کرد: اعتراف به اشتباه نخستین گام برای اصلاح آن است، ما همگی باید مسئولیت را برعهده بگیریم، ما از کسانی هستیم که موافق با زمان همه‌پرسی نبودیم و به صورت آشکارا خطرات آن را بیان کردیم اما گوش شنوایی نیافتیم.

وی افزود: اکنون زمان بازخواست و محاکمه نیست، چراکه همه ما در قایقی واحد هستیم و اگر این قایق غرق شود، همگی با هم غرق می‌شویم، بلکه الان زمان متحد ساختن اراده‌ها و جبهه و آشتی با مردممان به ویژه ساکنان مناطق آسیب دیده طوز و کرکوک است.

این مقام کرد تصریح کرد، استراتژی جدید با بغداد در وهله نخست با رها کردن آن طرز تفکری بوده که قائل است قانون اساسی منبع مشکلات است.

وی افزود، در بغداد روش جلال طالبانی، رئیس جمهوری سابق عراق برای آنکه قانون اساسی راهی برای رفاه و سعادت مردم کردستان و تقویت جایگاه اقلیم در سطح داخلی در عراق و همچنین در محافل بین المللی و منطقه باشد، به کار گرفته نشد.

شاویس افزود پس از رخدادهای ۱۶ اکتبر به نحوی غرور سیاسی و خود بزرگ بینی در قبال طرح‌های اقلیم کردستان احساس می‌شود به ویژه این رویکردها از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق است که این مسئله ممکن است به تغییر معادلات بیانجامد چراکه غرور علاوه بر اینکه فرصت ها را از دست می‌دهد همچنین باعث افزایش خشم کسانی می‌شود که حامی ماندن با عراق بودند.

وی خاطرنشان کرد، در صورتی که اوضاع به سمت بن‌بست پیش برود ممکن است خطرات درگیری داخلی بروز پیدا کند که همگان در پایان کار از آن ضرر خواهند دید و مناطق مورد مناقشه و در راس آنها استان کرکوک نیز بیشتر به این خطرات نزدیک هستند.

شاویس از دولت عراق و نخست وزیر این کشور خواست گام‌های عملی را هرچه سریعتر برای آغاز گفتگوی غیر مشروط پس از تعلیق همه‌پرسی کردستان اتخاذ کنند و مشکلات در چارچوب قانون اساسی و به دور از غرور حل و فصل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.