به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آی، بر کسی پوشیده نیست که دولت ترامپ  در زمینه دستاوردهای قانونی، کاملاً شکست خورده و  ناکام بوده است.

این گزارش سپس اینگونه توضیح داد که تمامی مشخه‌های ظاهری دستورکار وی زمانیکه به کنگره فرستاده می‌شود، شکست می‌خورد که از آن جمله می توان به لغو طرح خدمات درمانی اوباما موسوم به «اوباماکر»، ساخت دیوار در امتداد مرز مکزیک، محدودیت‌ برای ورود مهاجران و لغو قانون «رؤیاپردازان» و اصلاحات مالیاتی اشاره کرد.

این گزارش سپس اینگونه نوشت، به واسطه این شکست‌ها و ناکامی‌ها، ترامپ تا حد زیادی مجبور شده است برای اجرای بسیاری از این طرح‌های خود به فرمان‌های اجرایی تکیه کند و این به مفهوم آن است که این دستورات، میراثی را ارائه نمی‌کند که با انتخاب رئیس‌جمهور بعدی آمریکا همچنان ادامه داشته باشد.

این پایگاه تحلیلی سپس به رویکرد دولت ترامپ در قبال برجام اشاره کرد و نوشت، رویکرد ترامپ در قبال ایران نیز یک شکست کامل بوده است. او خوب سخنرانی می‌کند، لفاظی های جنگجویانه همپیمانش «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را تقلید می‌کند، او برجام را بدترین توافق تاریخ خواند و وعده داد در اولین فرصت این توافق را لغو کند اما زمان عمل کردن، عقب‌نشینی کرد.

این گزارش سپس به سومین گزارش ترامپ درباره پایبندی ایران به برجام و امتناع رئیس‌جمهور آمریکا از تأیید پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای اشاره کرد و نوشت علیرغم تأکید اعضای گروه ۱+۵ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) به پایبندی ایران به برجام، ترامپ این پایبندی را تأیید نکرد.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا فرایند سیاسی را به جریان انداخت که طبق آن کنگره ۶۰ روز برای بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران زمان دارد اما یک مسئله عجیبی که در مسیر انتقال قدرت از ریاست‌جمهوری اوباما به ترامپ اتفاق افتاده است این ااست که حزب جمهوری‌خواه از حزب مخالف به حزب حاکم تبدیل شد و بنابراین حزبی که مخالف توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ بود و در دوران ریاست‌جمهوری اوباما از هر فرصت برای تخریب آن استفاده می‌کرد، به طور ناگهان به یک بزرگسال نیمه‌ مسئول تبدیل شدند.

این گزارش توضیح داد، رهبران جمهوری‌خواه این مسئله را درک کردند که دیگر نمی‌توانند اوباما را مقصر شکست برجام یا ساخت یک سلاح هسته‌ای توسط ایران بدانند و در شرایط فعلی اگر توافق هسته‌ای شکست بخورد، خود حزب جمهوری‌خواه مقصر شناخته می‌شود و به همین دلیل سناتورهای جمهوری‌خواه چندان به از بین بردن این توافق تمایلی ندارند.

وقتی جمهوری‌خواهان با چشم انداز وضع تحریم‌های جدید، جدایی از شرکای اروپایی آمریکا که همچنان به برجام پایبند باقی ماندند و از دست دادن توافقات تجاری بزرگ همچون فروش هواپیمای بوئینگ مواجه شدند، کلید مکث را فشار دادند.

این گزارش سپس ادامه داد، یک مانع دیگر، افکار عمومی آمریکا است که به شدت از برجام حمایت می‌کند و نظرسنجی اخیر شبکه «سی ان ان«» نشان می‌دهد که ۶۷ درصد مردم آمریکا حامی برجام هستند و اینکه تنها ۳۰ درصد از مردم آمریکا معتقدند که ایران تهدیدی برای آمریکا است.

میدل ایست آی ادامه داد، بعلاوه، ترامپ با یک مانع احتمالی دیگر در کنگره روبرو است و آن «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا است. احتمال اینکه کورکر حمله قانونی علیه برنامه هسته‌ای ایران را پیش برد، پایین است.

بنا بر این گزارش، علیرغم آنکه نتانیاهو همچنان مخالف برجام است، برخی از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی همچون «عوزی آراد» و «ایهود باراک» با سفر به واشنگتن به نمایندگان کنگره اعلام کردند که تل‌آویو با وجود برجام می‌تواند آسوده باشد.

این گزارش با اشاره به این موارد نوشت، از آنجایی که ریاست‌جمهوری ترامپ یکی از نامنظم‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی ترین دوران در تاریخ آمریکا بوده است، پیش‌بینی رخدادها در زمانیکه کنگره مسئولیت تصمیم‌گیری درباره برجام را برعهده بگیرد، یک بازی خطرناک است.

طبق این گزارش، با اینحال، بعید است که کنگره آمریکا یک واکنش قانونی منسجم به اقدام ترامپ در عدم تأیید پایبندی ایران به برجام تعبیه کند.

این پایگاه تحلیلی نوشت، کنگره می‌داند که اگر با وضع یکسری اقدامات تنبیهی علیه ایران، موانعی را برای برجام ایجاد کند، احتمالاً ایران به این توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ پایان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ایران به وضوح اعلام کرده است که در چنین شرایطی برنامه هسته‌ای خود را از سرمی‌گیرد و این به مفهوم آن است که احتمال آن وجود دارد که در صورت لازم، ایران ظرفیت تولید یک سلاح هسته‌ای را توسعه می‌دهد و نتیجه فاجعه‌باری را به همراه خواهد داشت که جمهوری‌خواهان مقصر این شکست خواهند بود.

طبق این گزارش، این احتمال وجود دارد که کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کنند و آندسته از تحریم هایی را که طبق برجام لغو شده است را مجدداً بازگرداند اما با اینحال، کنگره نه یک بار و دو بار و سه بار، بلکه چهار مرتبه تلاش کردند تا طرح خدمات درمانی اوباما را لغو کنند اما موفق نشدند.

میدل ایست آی ادامه داد، تعداد قابل توجهی از حامیان جمهوری‌خواهان وجود دارند که از تغییر نظام در ایران حمایت می‌کنند و خواستار از بین رفتن برجام هستند که این یک رویکرد نیهیلیستی (پوچ‌گرایی) است اما به نظر می‌رسد این روزها، عصر نیهیلیسم در واشنگتن است.

این گزارش اینگونه ادامه داد، اگر آمریکا از برجام عقب‌نشینی کند، به مفهوم فاجعه‌ای در سیاست آمریکا در قبال ایران است. کشورهای گروه پنج یعنی فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین بر تعهد خود در قبال این توافق تأکید خواهند کرد و همچنان تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کنند و در ثبت قراردادهای تجاری با ایران، رکورد ثبت می‌کنند و همچنین خریداری نفت ایران را از سرمی‌گیرند و آمریکا در این میان نادیده گرفته می‌شود.

این گزارش ادامه داد، احتمال می‌رود کنگره مسیری را در پیش بگیرد که بدون سخت‌گیری، عزم و اراده خود در مقابل ایران را نشان دهد.

این پایگاه تحلیلی توضیح داد، ممکن است آنها تحریم‌های کنونی را تشدید کنند یا اینکه تحریم‌های جدیدی معرفی کنند اما  اقدام قاطعانه‌ای انجام نمی‌دهند که شکاف عمیق و مرگبار با همپیمانانش و از بین رفتن برجام منجر شود.

میدل ایست آی در پایان نوشت، این دولتی است که نه با یک صدای بلند بلکه با گریه و ناله اداره می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.