به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛  وظیفه شورای صنفی نمایش همانطور که از نامش پیداست، تعیین زمان اکران فیلم های سینمایی است. این شورا همچون همه صنوف از قوانین و قواعدی تعیین شده در آیین نامه خود برخوردار است که باید بر مبنای آن حرکت کند.

این شورا از اعضایی تشکیل شده که برای اکران سالانه سینما تصمیم می‌گیرند و سرنوشت آن را رقم می زنند. پس وجود و تصمیماتش می‌تواند بسیار تعیین کننده و مهم باشد.

در این میان مدتی است که شورای صنفی نمایش از سوی سینماگران، با نقدهای تند و متعددی در زمینه فعالیتش روبرو شده که بارتاب گسترده‌ای در رسانه ها داشته است.

عده‌ای می گویند این شورا باید برداشته و سینماگر و صاحب فیلم خود برای اکران به تعامل برسند و برخی می گویند این شورا باید باشد، اما طبق قانون عمل کند.

ما در این گزارش با دو تن از سینماگران درباره عملکرد این شورا و موجودیت آن مصاحبه کرده ایم که در ادامه می خوانید.

 

مشکل بزرگ شورای صنفی نمایش آیین نامه اجرایی آن است

داریوش باباییان تهیه کننده سینما در خصوص حذف شورای صنفی نمایش و تعامل بین صاحب فیلم و سینمادار برای اکران به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مشکل بزرگ شورای صنفی نمایش آیین نامه اجرایی آن است، وگرنه سینمادار حق دارد برای خود و سینما درآمدزایی کند و فیلمساز نیز حق دارد فیلمش را در زمان خوب اکران کند، پس قانون باید برای همه یکنواخت و در شورا اجرا شود.

وی افزود: به نظرم با توجه به اتفاقات جدیدی که باعث اعتراض خیلی ها شده و شورای صنفی نمایش مرکز اعتراض ها قرار گرفته، نیاز به نشست عمومی البته با حضور اعضایی فراتر از افراد این شوراست.

وی ادامه داد: این نشست باید با حضور افراد بیشتر و متخصص، شورای عالی تهیه کنندگان،انجمن سینماداران و سرمایه گذاران برگزار شود؛ وگرنه با این تفاسیر سینمای دولتی و تهیه کنندگانی که فقط به دنبال سود هستند، همه چیز را نابود می کنند و ریشه بدنه سینما را می زنند.

باباییان خاطرنشان کرد: محمد مهدی حیدریان باید در بطن این اتفاق پیش آمده قرار بگیرد و به حق و با تبادل نظر و پیشنهاد از تهیه کنندگان و پخش کنندگان بدنه اصلی سینما حمایت کند تا بتوان به جمع بندی کامل رسید؛ و گرنه آش همان آش و کاسه همان کاسه است.

 

نبود شورای صنفی نمایش با این رویکرد، بهتر است

محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما در این باره به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگر به این شکل باشد، نبودنش بهتر است؛ چون در حقیقت مجموعه افرادی در آن هستند که فقط برای حمایت از گروهی خاص کار می کنند و برای مابقی سینماگران منفعتی ندارند، در صورتی که همه صاحب حق هستند.

وی افزود: اگر قرار است شورای صنفی نمایش از قاعده و قانونی خاص پیروی کند، باید برای همه اهالی سینما یکسان باشد و عدالت برقرار شود.

محسنی نسب ادامه داد: برای مثال، فیلم هایی هستند که چند سال از ساختشان گذشته و فرصت اکران به آن ها داده نشده اما فیلمی که فقط چند ماه از پروانه ساخت آن می گذرد و الان آماده نمایش شده، زود اکران می گیرد.

این کارگردان تصریح کرد: رنگین کمانی از فیلم ها و ژانرهای مختلف در سینما وجود دارد که باید ضمن مطابقت با ضوابط ما فرصت اکران پیدا کنند. شاید من تمایل به ساخت فیلم کمدی نداشته باشم و بخواهم فیلمی با محتوای غرور ملی و متفکر بسازم؛ نباید چنین فیلمی امکان نمایش پیدا کند؟!

محسنی‌نسب خاطرنشان کرد: همه مسئولانی که در وادی سینما فعالیت دارند، باید منافع جامع سینما را مدنظر بگیرند نه اینکه فقط برای خود و عده ای خاص کار کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.