به گزارش ایسنا، به نقل از حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه دائما از انتخابات زودهنگام صحبت می‌کند. تاریخ انتخابات مشخص است. تنها اگر بن‌بستی در حزب حاکم به وجود آید ممکن است انتخابات زودهنگام اعلام شود.

وی خطاب به قلیچداراوغلو افزود: همانطور که می‌دانید پس از نشست ۷ ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی هنگامی که نتوانستیم در مذاکرات ائتلافی به نتیجه‌ای برسیم چنین بن‌بستی به وجود آمد. پس از آن چه اتفاقی افتاد؟ ما انتخابات زودهنگام اعلام کردیم و شما باعث سرافکندگی خودتان شدید.

انتخابات محلی آتی ترکیه قرار است مارس سال ۲۰۱۹ میلادی و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در نوامبر همان سال برگزار شود.

قلیچداراوغلو از دولت خواسته تا به منظور اجتناب از وخیم‌تر شدن وضعیت دموکراسی در ترکیه تاریخ تمامی این سه انتخابات را جلو اندازد.

وی اخیرا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان ترکیه گفت: امروزه ترکیه اداره نمی‌شود. اصلی‌ترین نگرانی حزب حاکم عدالت و توسعه این است که اقتصاد وخیم‌تر خواهد شد. در نتیجه من آنها را به چالش می‌کشم و از آنها می‌خواهم انتخابات زودهنگام اعلام کنند.

قلیچداراوغلو پیشتر نیز درخواست کرده بود به خاطر استعفای جنجالی ملیح گوگچک، شهردار آنکارا تاریخ انتخابات محلی تغییر کند.

به دنبال استعفای اخیر شهردارهای آنکارا، دوزجه، نیغده و استانبول، قلیچداراوغلو گفت: شهردارانی که با رای نیمی از جمعیت رای‌دهندگان انتخاب شده بودند یا اخراج شده‌اند یا مجبور به ارائه استعفا شده‌اند.

وی افزود: ما درخواست می‌کنیم برای حفظ شأن دموکراسی انتخابات زودهنگام برگزار شود.

اما در پاسخ اردوغان ضمن محکوم کردن قلیچداراوغلو هرگونه احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرد.

وی گفت: به نظر من اظهارات حزب اپوزیسیون غیرضروری است. این مساله نشان می‌دهد که آنها نمی‌توانند سیاست و برنامه اخیر را درک کنند. چنین حدس و گمان‌هایی وجود ندارد. تنها هدف اظهارات آنها تغییر برنامه کنونی است.

اردوغان افزود: این آدم(قلیچداراوغلو) درباره دموکرات بودن حرف می‌زند. شما نمی‌توانید یک دموکرات باشید. شما تنها می‌توانید بله قربان گوی سربازان حامی کودتا باشید نه چیز دیگر. شما شأن دموکراسی را حفظ نمی‌کنید.

اردوغان استعفای اخیر شهردارهای محلی را که به دنبال فشارها از جانب حزب حاکم و ریاست جمهوری صورت گرفته نتیجه نیاز تغییر درون حزبی توصیف کرد.

وی گفت: ما بر مقامات، شهرداران و قانونگذاران حزبمان طبق روال خودمان نظارت کرده و ارزیابی‌هایی انجام می‌دهیم. در این زمینه جنبه‌های سیاسی، قانونی و قضائی وجود دارد. ما ابتدا ارزیابی می‌کنیم و سپس تصمیم می‌گیریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.