به گزارش ایسنا، به نقل از العهد لبنان، این وزارتخانه با اشاره به آغاز مذاکرات دو روزه آستانه ۷ از امروز (دوشنبه) در پایتخت این کشور با هدف دستیابی به راه‌حل‌های مشترک برای بحران سوریه در ادامه اعلام کرد: امروز (دوشنبه) نشست‌های دوجانبه و چندجانبه میان طرف‌های مذاکره کننده به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود و قرار است جلسه عمومی بعدازظهر فردا (سه‌شنبه) ۳۱ اکتبر برگزار شود.

برخی منابع سوریه‌ای اعلام کردند: بندهایی برای بررسی در کنفرانس آستانه ۷ جهت تصویب، تعیین شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به محل دقیق استقرار نیروهای ناظر وابسته به کشورهای تضمین کننده آتش‌بس در استان ادلب، مساله بازداشت شدگان و اسرا، تحویل اجساد کشته شده، جستجوی مفقودین و ارسال کمک‌های انسانی به مناطق محاصره شده به ویژه غوطه شرقی اشاره کرد.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه قزاقستان، شرکت کنندگان در آستانه برای ایجاد کارگروهی ویژه جهت آزادسازی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان و نیز تحویل اجساد کشته‌ها و جستجوی مفقودین برنامه‌ریزی می‌کنند.

همچنین طرف‌های شرکت کننده مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم را بررسی کرده و بیانیه مشترکی درخصوص روند پاکسازی سوریه از مین‌ها و بمب‌ها ارائه خواهند کرد.

غیرت عبدالرحمانف، وزیر امور خارجه قزاقستان در این خصوص اظهار داشت: مناطق کاهش تنش در سوریه هرگز تاثیری بر وحدت سوریه نخواهد داشت و این مناطق تا شش ماه قابل تمدید خواهند بود.

احمد بری، رئیس ستاد مشترک "ارتش آزاد سوریه" تاکید کرد: مخالفان سوری در مذاکرات آستانه ۷ بر دو مساله اصلی تثبیت آتش‌بس و مساله بازداشت شدگان تمرکز خواهند کرد.

همزمان با آغاز دور هفتم مذاکرات آستانه مقدمات برگزاری دور جدیدی از مذاکرات ژنو در ماه آتی میلادی در دست انجام است.

الکساندر لاورنتیف، رئیس هیئت روسیه در مذاکرات آستانه در گفت‌وگویی با شبکه خبری روسیا الیوم اظهار داشت: مساله مرحله انتقالی برای حل بحران سوری را با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بررسی کردیم.

لاورنتیف در ادامه تاکید کرد: بشار اسد اهمیت آغاز گفت‌وگوی ملی برای حل بحران سوریه را درک می‌کند. دمشق آماده اجرای اصلاحات قانون اساسی و تدابیر دیگر به منظور پیشرفت در حل سیاسی است.

این مسؤول روس در ادامه از مخالفان سوری خواست از تعیین پیش شرط‌هایی برای شرکت در این گفت‌وگو دست بردارند.

وی در ادامه اهمیت مذاکرات آستانه برای ایجاد اتحاد دوباره میان طرف‌های درگیر در سوریه را یادآور شد و از بازگشت تعداد زیادی از پناهجویان سوری به خانه‌هایشان در مناطق آزاد شده خبر داد.

لاورنتیف با اشاره به اینکه سطح تنش‌ها در ادلب همچنان بالاست و اما ترکیه براساس توافقنامه آستانه هنوز ایست‌های بازرسی را در این منطقه ایجاد نکرده است نسبت به پایبندی آنکارا به تعهداتش در توافقنامه آستانه ابراز امیدواری کرد و گفت: تمام تلاش‌مان را برای جلوگیری از هرگونه برخورد میان آمریکایی‌ها و نیروهای دولت سوریه انجام خواهیم داد.

وی در ادامه نسبت به نابودی آخرین پایگاه داعش در سوریه طی هفته‌های آتی ابراز امیدواری کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.