به گزارش ایسنا، نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، با ۴ سنت افزایش نسبت به قیمت نهایی معاملات جمعه، ۶۰.۴۰ دلار در هر بشکه معامله شد که بالاترین قیمت از ژوییه سال ۲۰۱۵ بود و در مقایسه با پایین‌ترین رکورد قیمت سال ۲۰۱۷ که ژوئن ثبت شد، بیش از ۳۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش، به ۵۳.۹۵ دلار در هر بشکه رسید.

به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، پایبندی بالای اوپک به توافق کاهش تولید، به افزایش قیمت‌ها کمک کرده بود و اظهارات ولیعهد عربستان که از تمدید توافق کاهش تولید حمایت کرد، احتمالا به رشد بیشتر قیمت‌ها کمک می‌کند.

اوپک به همراه روسیه و ۹ تولیدکننده دیگر از ابتدای ژانویه سال میلادی جاری تولیدشان را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند. این توافق تا مارس سال ۲۰۱۸ اجرا می‌شود، اما عربستان سعودی و روسیه از تمدید مدت آن حمایت کرده‌اند.

قرار است اعضای اوپک در ۳۰ نوامبر در مقر این سازمان در وین اتریش دیدار کنند.

اگرچه اوپک و شرکایش میزان عرضه به بازار را محدود کرده‌اند اما تولید آمریکا حدود ۱۳ درصد از اواسط سال ۲۰۱۶ رشد کرده و در نتیجه نفت وست تگزاس اینترمدیت حدود ۶.۵۰ دلار در هر بشکه ارزانتر از برنت است که صادرات نفت آمریکا به جهان را جذاب کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، اعتماد به بازار نفت در قراردادهای معامله‌گران مالی به چشم می‌خورد با این‌همه برخی از تحلیلگران محتاط مانده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.