به گزارش خبرآنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز خود با خبرنگاران با اشاره به برگزاری دور هفتم مذاکرات آستانه طی امروز و فردا گفت:‌ ما روز گذشته اجلاس کارشناسی را داشتیم و اجلاس آتی را خواهیم داشت. دستور کار اجلاس هفتم درباره مین‌یابی و مبادله زندانیان و اجساد است. در اجلاس ششم آنچه هدف گذاری شده بود به نتیجه رسید و امیدواریم بتوانیم این روند موفق را ادامه دهیم و گامهای ثمر بخشی را برای مردم سوریه و کمک به ثبات منطقه برداریم.

مشکل دانشجویان ایرانی در چین در حال پیگیری است

وی درباره مسدود شدن حساب ایرانیان از سوی چین گفت: این موضوع خاصِ ایرانیان نیست و مشکل در گذشته تا حدی برطرف شد اما مجددا بروز کرده است. پیگیری‌ها از طریق دو سفارتخانه و ارگان‌های اقتصادی دنبال مشود. علتی که چینی‌ها اعلام کردند مسایل داخلی خودشان است و امیدوارم که چنین باشد و نتایج خوبی حاصل شود.

ما با همه گپ می زنیم

 

سخنگو در خصوص «گپ‌زدن» درباره مسایل موشکی گفت: ما با بسیاری در حال گپ زدن هستیم، با خانواده، دوستان و دیگران؛ این موضوعی عمومی است و چیز خاصی نیست. اگر منظور مذاکرات با کشورهای اروپایی است، مسئله دیگری است که بر اساس نوع موضوع قابل تفسیر و مطالعه است.

 

متجاوز یمن مشخص است، عربستان به فرافکنی عادت کرده است

 

قاسمی درباره تشکیل ائتلاف عربی ضد یمن که درباره ایران اظهاراتی داشته است، گفت: موضع ما روشن است. از همان ابتدای تجاوز هشدارهای لازم توسط جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه داده شد. صحبت‌های بیان شده در ریاض تازگی ندارد و تبدیل به یک عادت دیرینه شده است. آن‌ها عادت به فرافکنی و بیان مشکلات خود دارند و عادت به کشیدن پای دیگران به مشکلات خود را دارند. نمیتوان بعد از چند سال گناهی که مرتکب شده‌اند را به دیگران نسبت دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نشست مقام‌های سیاسی و نظامی ائتلاف متجاوزین به کشور یمن در ریاض گفت: ادعای وزیر خارجه عربستان سعودی مبنی بر مانع تراشی کشورمان برای صلح در یمن مضحک و بی اساس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تکرار ادعاهای کذب در اجلاس ریاض از بار مسئولیت انسانی و بین المللی کسانی که جنایات شنیعی از قتل و تخریب مدارس و بیمارستان‌ها گرفته تا محاصره و گرسنگی دادن مردم بی گناه و مسلمان مرتکب شده اند، نخواهد کاست.

قاسمی با تاکید بر اینکه «حل مشکلات یمن در گرو توقف جنگ و ارسال کمک های انسان دوستانه و گفتگوی فراگیر بین همه گروه های یمنی است» به شرکت کنندگان در این نشست توصیه کرد: به اشتباهات خود ادامه ندهند و با عذرخواهی از مردم یمن زمینه را برای توقف جنگ و شروع گفتگوهای فراگیر فراهم سازند

تغییرات ساختاری در وزارت خارجه جدی است

 

وی در خصوص وضعیت معاونت‌های سیاسی و اقتصادی وزارت خارجه گفت: تغییرات ساختاری و اساسی در وزارت‌خارجه جدی است و روند خود را دنبال می‌کند. چارت نهایی به زودی مصوب خواهد شد. اقدامات دیگر در وزارت خارجه توسط وزارت‌خانه دنبال می‌شود. هنوز نفراتی که باید مسئولیت این دو حوزه را بپذیرند مشخص نشده است.

مسائل مهمی در نشست سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان مطرح خواهد شد

 

سخنگو در خصوص برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان گفت: این دومین اجلاس است. اجلاس اول در باکو بود. در کنار اجلاس، دیدارهای دو جانبه خواهیم داشت، دستور کار وسیع است و از مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم است. از بامداد چهارشنبه تا شامگاه این مهمانان را خواهیم داشت و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران که مقدمات آن انجام شده است؛ هیئت‌های مهمان در سطوح بالای سیاسی و اقتصادی حاضر خواهند بود.

قاسمی در خصوص سفر هیئتی از انگلیس برای روادید گفت: چیزی لغو نشده و رفت و آمدهای ما با دولت انگلیس به صورت خوبی در حال انجام است و ما تبادلات خوبی در آینده خواهیم داشت و در شکل و سطوح خوبی برنامه‌ریزی شده است و انجام خواهد شد.

اتهامات علیه دری‌اصفهانی درست نیست

وی درباره انتصاب دری‌اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: آنچه قوه قضاییه مطرح می‌کند نظر اوست به عنوان یک قوه مستقل و من در این باره اطهار نظر نخواهم داشت. دری‌اصفهانی عضو وزارت خارجه نبوده و توسط ارگان‌های دیگر معرفی شدند به عنوان مشاور که تعداد آنها بسیار بالاست. دری‌اصفهانی سوابقی دارد طی دهه‌های گذشته از جمله با وزارت دفاع و خدمات ارزنده‌ای داشتند که بازگشت آن 1.7 میلیارد دلار و موضوع طلا نیز از خدمات وی بود. ما صلاحیت و ابزار یافتن درون افراد را نداریم و این از وظایف نهادهای امنیتی کشور است که باید پایش کنند و اگر موضوعی بود باید به‌هنگام می‌گفتند اما اظهارات وزیر اطلاعات نشان می‌دهد که برخی اتهامات علیه ایشان درست نیست و حتی ایشان همکاری‌هایی را هم با این وزارت‌خانه داشته‌اند.

مشکلات در مرزهای عراق مقطعی و کوچک هستند

وی در خصوص بسته شدن مرز تجاری شلمچه گفت: ما در بحث اربعین از ماه‌ها پیش یک ستاد عالی تشکیل داده‌ایم که مرتب جلسه داشته و همه پیش‌بینی‌ها را به عمل آورده است. تماس‌های مکرر با دولت عراق داریم و اگر مشکلی پیش آید حل می‌شود، برخی مشکلات مقطعی و کوچک است که چندان قابل استناد نیست و بحث خاصی نیست، تماس‌های دو طرف و رفت‌وآمدهای طرفین زیربط با جدیت ادامه دارد.

موضوع سپنتا نیکنام و دخالت عربستان/ ژست‌های حقوق بشری عربستان کمک حال مقامات ریاض نخواهد بود

سخنگو درباره اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل درباره حقوق اقلیت‌ها گفت: وظایف وزارت خارجه مشخص است و ما در حوزه مسایل داخلی ورود نمی‌کنیم. سو استفاده دیگران از این موضوع هم بحث دیگری است. عربستان از هر موضوعی سعی می‌کند برای خود استفاده کند که تا به حال چندان موفق نبوده‌اند. دولت سعودی به حقوق شهروندان خود توجه کند و به جای پرداختن به ربات‌ها در عالم واقعیت حقوق شهروندان خود را حفظ کند و باورش شود که این ژست‌های بی‌ربط کمک حال آن‌ها نخواهد بود.

همصدایی چند کشور بی هویت با ترامپ

قاسمی در خصوص سرپیچی برخی شرکت‌ها از روابط با ایران پس از برجام گفت: وزارت خارجه همه تلاش خود را دارد تا این بدعهدی‌های آمریکا را کاهش دهد. تخطی‌های آمریکا از برجام بسیار است و بنابر گزارشهای وزارت خارجه به مجلس مصادیق آن را ارایه داده‌ایم. جهان امروز در مقابل ترامپ ایستاده و ما یک صدای واحد در حمایت از برجام و مخالفت با ترامپ را می‌شنویم. بخش عمده‌ای از جهان به این موضوع توجه دارند که با ایران روابط خود را توسعه دهند، مجموعه اروپا در مقاطع مختلف نشست‌های متعدد حمایت خود را از برجام اعلام کرده است و تنها چند کشور بی هویت در منطقه با ترامپ همصدا هستند.

تجربه تاریخی به ما آموخته که برای حفظ خود به توان خودمان تکیه کنیم

سخنگو درباره گپ موشکی نیز گفت: عراقچی می‌تواند با سفرای کشورهای مختلف گفتگو کند اما ما درباره مسایل موشکی با هیچ کشوری گفتگو نخواهیم کرد. تجربه تاریخی، جنگ تحمیلی، شرایط منطقه و بدعهدی و شیطنت‌ها به ما آموخته است که برای حفظ خودمان باید بر توان خود بایستیم. بارها اعلام کرده‌ایم که این موضوع هیچ منافاتی با قطعنامه 2231 ندارد و این سیاست‌ها دفاعی است. کشورها باید ببینند چه مقدار سلاح به کشورهای منطقه می‌فرستند و بودجه نظامی این کشورها و ما را ببینند. ما از مردم الهام گرفته‌ایم و کمترین بودجه نظامی را داریم. صحبتی که در آن نشست عنوان شده یک سو تفاهم است.

روابط جدی‌ترین با آفریقا خواهیم داشت

وی درباره سفر ظریف به آفریقا گفت: آفریقا قاره‌ای است که ما مستقلا با آن رابطه داریم و با کشورهای دیگر متفاوت است، سفر ظریف ارتباطی به سایر مسایل جهانی ندارد. این دومین تور آفریقایی ظریف بود که اسنادی امضا شد. یک کلینیک در اوگاندا از سوی دولت ایران ساخته شده بود افتتاح کردیم و ما در آفریقا حضور جدی‌تری خواهیم داشت. امیدوارم سفرهای دیگری باشد و روابط را توسعه دهیم. بحث‌های حاشیه‌ای مثل مسایل بانکی ناشی از ناآگاهی و اشتباه است.

امید داریم که عربستان از خشونت و کشتار در یمن دست بردارد

سخنگو در خصوص اظهارات ولیعهد عربستان که سیاستهای محافظه‌کارانه در این کشور حاصل انقلاب ایران بوده است، گفت: وی به خشونت علیه جمهوری اسلامی ایران طی چند دهه اقرار کرده است و مجامع جهانی باید توجه کنند که گسترش افراط و خشونت در منطقه و جهان را نشان می‌دهد. به اعتبار این اظهارات، عربستان باعث وضعیت سالهای اخیر منطقه و جهان بوده است. امیدواریم عربستان با یک واقع بینی اساسی به اعتدال برسد و دست از خشونت و کشتار در یمن بردارد.

شورای همکاری خلیج (فارس) دچار یک بحران عظیم شده است

قاسمی در خصوص اختلاف قطر و کشورهای همسایه‌اش و آینده شورای همکاری گفت: این مسئله داخلی آنها است و مشکلاتی که بینشان از گذشته بوده است. آنچه در وضعیت امروز این شورا دیده می‌شود یک بحران عظیم است که کشورهای درون این مجموعه با آن روبرو هستند و باید در آینده شاهد تغییرات بنیادین در این مجموعه باشیم.

تلاش ایران برای ثبات و امنیت بیشتر ارمنستان و آذربایجان

وی درباره روابط با آذربایجان و ارمنستان گفت: بعد از فروپاشی شوروی و درگیری بین ارمنستان و آذربایجان ایران کمک کرد تا از این درگیری‌ها کاسته شود و در این راستا تلاس خود را دارد تا این دو همسایه در یک ثبات و امنیت بیشتر گام بردارند. تلاش داریم از طریق این رفت و آمدها بر روابط دو کشور تاثیر گذار باشیم.

در آینده دفتر حفاظت منافع ایران در جده گشایش می‌یابد

سخنگو درباره انتخاب سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران و عربستان و اعزام هیئت ایرانی به عربستان گفت: هیئتی که قرار بود برای بازدید اقدام کنند، ویزا گرفته‌اند اما هنوز انجام نشده است. درباره امضای تفاهم با سوئیس باید گفت که قرار است در آینده دفاتر حفاظت منافع در جده و تهران گشایش یابد. تاریخ دقیق قطعی نشده است.

طی سفر آمانو به تهران ملاقات‌های خوبی انجام گرفت

قاسمی درباره سفر آمانو گفت: این سفر خوب بود و ملاقاتهای خوبی انجام گرفت. آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی روند مسایل برجام را بر اساس آنچه که در برجام مشخص شده است دنبال می‌کند. همین اواخر رئیس سازمان انرژی اتمی دیداری با وی داشت.

در سفر العبادی به تهران بحث روشنی درباره میانجی‌گری (بین ایران و عربستان) صورت نگرفت

سخنگو در پاسخ به پرسشی درباره سفر حیدر العبادی به تهران و میانجیگری‌اش برای عربستان گفت: ما رفت و آمدهای زیادی با عراق داریم و بسیار پر بار است. عمده موضوعات مطرح شده در دیدارهای عبادی دو‌جانبه و منطقه است و فکر نمی‌کنم درباره میانجیگری بحث روشنی صورت گرفته باشد. البته از ریاض صحبت‌ها متفاوت است. ما مشکلی برای حل و فصل برخی مسایل با همسایگان نداریم ولی آنچه در ریاض قابل مشاهده است با این روند مغایر است و هنوز ناهمواری‌ها و اختلاف سلیقه‌ها وجود دارد و از واقعیات دور هستند.

هوس‌های برخی‌ها موجب مشکلات اقلیم شد

وی در خصوص تحولات در اقلیم کردستان عراق گفت مواضع ما روشن و لایتغیر است. مسئله اقلیم، یک موضوع داخلی است و ما همکاری‌های خود را با دولت عراق داشته‌ایم. اقدام به همه پرسی علیرغم توصیه‌های مشفقانه انجام گرفت و ما به‌دلیل روابط خوب با مردم اقلیم قصد داشتیم جلوی این اقدام را بگیریم اما هوس‌های برخی که بر اوضاع منطقه اشراف نداشتند انجام شد و مشکلاتی در اقلیم به‌وجود آورد و امیدواریم این مشکلات کم شود و آن‌ها در جارچوب عراق زندگی مناسبی را داشته باشند.

سخنگو درباره عملیات امریکا در رقه گفت در این باره اطلاعات دقیقی ندارم.

تلاش برای افزایش روابط اقتصادی بین ایران و عراق

قاسمی در خصوص رفراندوم در اقلیم و تحولات در عراق و سفر عبادی به ایران و چشم انداز روابط گفت: حرکت ما با عراق رو به جلوست و تلاش داریم روابط اقتصادی بالا نیز داشته باشیم.

ملاک ایران، رفتار دولت جمهوری آذربایجان است، نه سخنان نمایندگان پارلمان آن

وی در خصوص سفر الهام علی‌اف به ایران و اظهارات ضد ایرانی برخی نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان گفت: آن‌ها کار خوبی نمی‌کنند. آنچه برای ما ملاک است رفتار دولت جمهوری آذربایجان است و ما سعی می‌کنیم از کانالهای مشخص برخی از این ناهنجاری‌ها را به اطلاع طرف آذری برسانیم.

عربستان به دنبال اخلال در روابط بین‌المللی ایران است

سخنگو در خصوص اقدامات ضدایرانی عربستان در عراق گفت: عربستان با توجه به عدم شناخت واقعیات منطقه سعی می‌کند در روابط برخی کشورها با ایران خلل ایجاد گند. ما این اقدامات خصمانه را در منطقه و خارج از آن رصد می‌کنیم. با توجه به پیشینه رابطه و ارتباطاتی که با همه قومیت‌ها در عراق داریم روابط خوبی با همه انها داشته و داریم و این روابط پابرجاست.

بحث میانجی‌گری ایران بین حماس و دولت سوریه زود است

قاسمی در خصوص سفر مقام عالیرتبه حماس به ایران گفت: سیاست ما در مقاومت در منطقه روشن است. ما با گروه‌هایی که در این محدوده هستند، ارتباط داریم و خواهیم داشت، بحث میانجی‌گیری بین حماس و سوریه زود است و باید گذاشت برای آینده.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.