به گزارش ایسنا، سعید آگشته اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد بخش مسکن به تدریج در دو حوزه قیمت و تقاضا با افزایش نسبی مواجه شده است. هم‌اکنون قیمت مسکن تقریبا با نرخ تورم برابری می‌کند و پیش‌بینی من این است که در ماه‌های آینده یک تا دو درصد بالاتر از نرخ تورم قرار گیرد.

وی با بیان این‌که سیاست‌های حمایتی دولت در حوزه تسهیلات منجر به افزایش تقاضای مسکن شده است گفت: امیدواریم دولت حمایت‌های خود را از بازار مسکن ادامه دهد. البته حمایت از طریق تسهیلات به تنهایی نمی‌تواند مسکن را از رکود درآورد بلکه اصلاح ساختار نظام پولی کشور باید به این بخش کمک می‌کند. بر این اساس دولت باید با سرسختی، مساله کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را پی‌گیری کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: تا زمانی که نرخ سود بانکی کمتر از ارزش افزوده بخش مسکن نباشد، مسکن آن جان اصلی را نخواهد گرفت. هم‌اکنون واحدهای صنعتی بین ۲۵ تا ۳۵ درصد با رکود مواجه هستند که در هر سه حوزه حوزه اشتغال، تولید و فروش دچار کاهش شده‌اند. بخصوص در صنایع وابسته به بخش مسکن این رکود عمیق‌تراست.

آگشته، مخاطب‌شناسی را در حوزه تولید مسکن، ضروری دانست و گفت: سالیانه در ایران باید یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. البته مسکن متقاضی، نه مسکن عرضه‌کننده. عرضه مازاد ۲.۵ میلیون واحد مسکونی به این علت بود که عرضه‌کننده با یک سری تعاریف وارد تولید شد ومتقاضی با شاخص‌های خود اقدام به خرید کرد. تا زمانی که این دو گروه به هم نزدیک نشود همان اتفاقی می‌افتد که در مسکن مهر و مسکن لوکس افتاد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی داریم. این عدد شاید به ظاهر زیاد باشد ولی در واقع این میزان تولید ۲.۵ سال است. برای این ۲.۵ میلیون واحد تقاضا هست ولی تقاضا همراه با توان خرید بالا نرفته است. البته این واحدهای خالی هم مخاطب خاص خود را دارد که در زمان مناسب تحت تاثیر اقتصاد کلان و با ارایه مشوق‌هایی اقدام به خرید خواهند کرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که سیاست‌های ناصحیح در بخش مسکن مهر منجر به ایجاد واحدهای بدون متقاضی شد، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین ایرادات مسکن مهر در حوزه مطالعات صفر و مکان‌یابی اشتباه بود که در اکثر سایت‌ها اتفاق افتاد. هم‌اکنون در پرند سازندگان ساختمان می‌سازند ولی خالی است؛ چون متناسب با نیاز متقاضیان ساخته نشده است.

آگشته تصریح کرد: دولت سیاستی را در حوزه بازآفرینی شهری اتخاذ کرده که به اعتقاد من سیاست اصولی است. اگر این روند ادامه پیدا کند هم اصلاح کالبد شهری اتفاق می‌افتد و هم تنظیم بازار در این مناطق ایجاد خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.