به گزارش ایسنا، روزنامه رودونگ کره شمالی در این یادداشت آورده است: این برنامه برای تقویت اوضاع اقتصادی و زندگی مردم است. این یک اقدام جهانی برای ارتقای سطح رفاه و اقتصاد از طریق برنامه‌های فضایی است. براساس این برنامه پنج ساله ما ماهواره‌های کاربردی بیشتری را به ویژه آنهایی که وضعیت جغرافیایی را رصد می‌کنند، به فضا پرتاب می‌کنیم.

ماهواره‌های جغرافیایی با سرعت ۳۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بر گرد مدار زمین و با موضعی ثابت بر فراز استوا می‌چرخند و از غرب به شرق زمین در گردش هستند.

کره شمالی در فوریه ۲۰۱۶، ماهواره موسوم به " Kwangmyongsong-۴ Earth" را پرتاب کرد که یک ماهواره نظارتی است. این کشور همچنین دو پرتاب موفقیت آمیز از پنج ماهواره به فضا داشته است.

برخی از کارشناسان می‌گویند که این پرتاب‌های ماهواره‌ای در حقیقت پوششی برای آزمایش‌های موشکی بالستیک است چون فناوری‌های مورد استفاده از پرتاب ماهواره‌ای برای شلیک موشک نیز استفاده می‌شود.

آمریکا و شوروی در دوران جنگ سرد از چنین فناوری استفاده می‌کردند. پیونگ یانگ نیز مدتهاست به دنبال دستیابی به موشک‌های بالستیک با تسلیحات اتمی برای ایجاد بازدارندگی تهدیدآمیز علیه دشمنانش است.

در همین حال، برخی از تحلیل‌ها از رشد فعالیت‌ها در پایگاه پرتاب ماهواره‌ای "سوهای" خبر می دهند. تصاویر ماهواره ای از موسسه "North ۳۸" اوایل اوت سال جاری میلادی اعلام کرد که هیچ شواهدی دال بر آمادگی کره شمالی برای پرتاب ماهواره‌ای یا آزمایش موتور موشک وجود ندارد.

برنامه‌های فضایی کره شمالی در گذشته نیز باعث مناقشاتی شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.