به گزارش مهر، شهریور ۹۶ شکایتی تحت عنوان کلاهبرداری در کلانتری ۱۴۰ باغ فیض مطرح شد که در آن شخصی به قصد خرید شرایطی یک دستگاه خودرو سواری سوناتا به ارزش ۱۰۸ میلیون تومان از شهرستان به تهران آمده اما در زمان معامله و با وجود تحویل گرفتن خودرو مورد کلاهبرداری قرار گرفته است .

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه ۲ تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

مالباخته پس از حضور در پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: از طریق سایت دیوار که آگهی فروش یک دستگاه اتومبیل سوناتا در آن منتشر شده بود ، با خریدار خودرو بنام محمد م(۳۲ ساله) وارد مذاکره شدم. پس از مذاکره پیرامون قیمت خودرو، از بندرعباس به تهران آمدم ؛ پس از رؤیت خودرو و توافق بر سر خرید شرایطی خودرو ، قرار شد که یک دستگاه خودرو پراید به ارزش ۲۰ میلیون تومان بابت بخشی از قیمت خودرو لحاظ گردد و در ادامه قسمت دیگری از قیمت خودرو را نیز در قالب سکه طلا پرداخت نمایم. پس از تحویل دادن ۴۵ عدد سکه تمام، خودرو سوناتا به همراه کارت ماشین و کارت بیمه ی آن به من تحویل داده شد و قرار شد تا مابقی پول خودرو نیز در زمان انتقال سند خودرو و در داخل دفترخانه پرداخت شود اما در روز مقرر به رغم تماس های مکرر بنده ، این شخص (محمد م) تلفن همراهش را خاموش کرده بود. در ادامه نیز مشخص شد که خودرو فروخته شده به بنده متعلق به شخص دیگری بنام مرتضی س است که مالک خودرو آنرا طی قراردادی به آقای محمد م امانت (اجاره) داده اما ایشان خودرو را به بنده فروخته است.

با شناسایی یک دفتر تجاری در منطقه باغ فیض که مالباخته جهت انجام معامله ی ماشین به آنجا دعوت شده بود ، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که این دفتر توسط شخصی بنام "علی اصغر . ح" ( ۳۲ ساله ) اجاره شده و ظاهرا در زمینه فروش و اجاره خودرو فعالیت داشته اما به صورت ناگهانی اقدام به تعطیل نمودن دفتر خود نموده است.

همزمان با بررسی شواهد و دلایل بدست آمده که همگی نشان از همدستی علی اصغر و محمد داشت ، کارآگاهان در ادامه تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که علی اصغر و محمد طی چندین قراردادی صوری که با مالکین خودروهای خارجی بسته بودند، روزانه مبلغی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به مالکین حقیقی پرداخت کرده تا بدین شکل زمان بیشتری برای اقدامات مجرمانه شان فراهم نموده و در ادامه با انتشار آگهی فروش همان خودروهای اجاره ای در سایت دیوار و دیگر سایت های ویژه انجام معاملات ، با سوء استفاده از مدارک ارائه شده از سوی مالکان خودروها ( کارت خودرو + کارت بیمه) اقدام به انتشار آگهی همان خودروها با شرایط مناسب کرده و نهایتا با فروش این خودروها و دریافت بیش از ۵۰۰ میلیون تومان از محل دفترشان متواری شدند.

در ادامه رسیدگی به پرونده و با شناسایی تعداد دیگری از خودروهای معامله شده ، مشخص شد تعدادی از این خودروها - بنا بر اظهارات مالباختگان - در فاصله کوتاهی از زمان خرید سرقت شدند ؛ این در حالی بود که صاحبان اصلی خودروها از موضوع فروش و یا سرقت خودروهایشان اطلاعی نداشتند ! که در ادامه مشخص شد متهمین پس از فروش خودرو به تعدادی از مالباختگان ، با بهره گیری از سیستم مکان یاب (GPS) خودروهای فروخته شده اقدام به شناسایی محل دقیق آنها کرده و در ادامه با سوئیچ یدک آنها را سرقت و به صاحبان اصلی شان بازتحویل داده اند.

در ادامه تحقیقات کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که تعدادی از صاحبان خودروها پس از مراجعه به دفتر کار متهمین در باغ فیض و اطلاع از تعطیلی دفتر ، با بهره گیری از سیستم مکان یابِ (GPS) خودروهایشان به مالباختگان ( خریدار خودروها ) مراجعه نموده و با ارائه اسناد و مدارک ضمن اثبات مالکیت خودرو و بعضا با استفاده از سوئیچ یدک نسبت به تحویل گرفتن و یا برداشتن خودروهایشان اقدام کردند و مالباختگان نیز پس از مراجعه به دفتر متهمین اطلاع پیدا کردند که مورد کلاهبرداری قرار گرفتند.

در ادامه رسیدگی به پرونده و با انجام اقدامات ویژه پلیسی ، سرانجام محل تردد محمد م در میدان صادقیه شناسایی و دستگیر شد. با دستگیری محمد، مخفیگاه علی اصغر نیز در فردیس شهرستان کرج شناسایی و در مخفیگاهش دستگیر شد.

محمد و علی اصغر پس از دستگیری صراحتا به کلاهبرداری به شیوه فروش مال غیر اعتراف و عنوان داشتند که عضو سومی نیز در گروه آنها حضور داشته و آن شخص کسی نبوده جز مرتضی س (۳۰ ساله) که در چندین نوبت ،پس از انجام معامله و اطلاع دقیق از پرداخت پول از سوی مالباختگان به عنوان مالک حقیقی خودرو اقدام به گرفتن خودرو از یکی از مالباختگان کرده و در یک فقره نیز با استفاده از سوئیچ یدک اقدام به برداشتن خودرو و در حقیقت سرقت آن از کنار خیابان کرده بود که پیش از آن محل دقیق خودروها از طریق GPS شناسایی کرده بود.

در نهایت، مرتضی نیز دستگیر و در همان اعترافات اولیه به همدستی و مشارکت در کلاهبرداری به شیوه فروش انواع خودروهای خارجی سانتافه ، سوناتا ، ماکسیما و... متعلق به سایر افراد اعتراف کرد.

سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبربه خبرنگار مهر، گفت: متهمین با قرار قانونی و جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارند. لذا از تمامی شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد بویژه در منطقه باغ فیض مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می شود تا جهت شناسایی متهمین و پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در منطقه جنت آباد - خیابان کبیری طامه مراجعه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.