به گزارش فارس ،مسعود بارزانی همانگونه که پیش از این نیز مطرح شده بود، با بعثی های داعش در اردن و با وساطت سازمان اطلاعات اردن، ترکیه، عربستان، قطر و با اشراف افسران آمریکایی توافق کرده بود تا با داعش درگیر نشوند. البته این مساله را مقامات امنیتی و نظامی ایران به خوبی مطلع بودند و در مقطعی نیز افسران بعثی حاضر در ترکیه در تماس‌هایی با ایرانی‌ها گفته بودند که ما سهم مان را از قدرت در عراق می‌خواهیم و خودمان نیز داعش را نابود می‌کنیم.

 

اما آنها خیلی زود در میانه شعله‌های های جنگ، خود نیز بخشی از ماهیت داعش شده و نتوانستند هیچ اقدامی صورت دهند. با این اوصاف بارزانی هم که دستور عدم مقاومت داده بود، مورد هجوم قرار گرفت. 

بارزانی ماه‌ها بیش از این اقدامات از همه طرح‌ها و برنامه‌ها مطلع بود و به قولی با وساطت طرف‌های برشمرده شده تضمین‌های لازم را در این زمینه گرفته بود.

 

دستگاه‌های مربوطه در تهران نیز از ماه‌ها پیش آمادگی کامل داشتند تا با این خطر پیش‌رو مقابله کنند. بر همین اساس و به صورت آرام یگان‌های مختلف ارتش برای مقابله با حضور احتمالی داعش به مرزها منتقل شده و به واسطه های بعثی داعش تاکید شد که اگر به نزدیکی مرزهای ایران برسید، مورد هجوم قرار خواهید گرفت. حدود تعیین شده برای داعش ۴۰ کیلومتری مرزها در سعدیه و جلولا در خاک عراق در استان دیاله بود، چرا که آنها می خواستند با رسیدن به مرز، شهر نفت شهر را اشغال کرده و هسته‌های خفته خود در استان‌های مرزی ایران را فعال کنند.

 

در همان روزها و هفته‌های نخست، در استان های مرزی صدها نفر از کسانی‌که پیش از این به صورت مخفیانه جذب داعش شده و خود را آماده الحاق به این گروه کرده بودند، توسط نهادهای امنیتی دستگیر و جهت بازپروری به مناطق و مراکز خاص منتقل شدند. داعش هرچند توانست در نزدیکی مرزهای ایران حضور پیدا کنند اما ارتش به صورت مستقیم در خاک عراق یک خط پدافندی مهم تشکیل داد و با کمک پیشمرگه های استان سلیمانیه و همچنین یگان هایی از ارتش عراق مانع از کنترل آنها برجاده حیاتی ارتباطی ایران به داخل عراق شدند. بر اساس همه شواهد، در طرح ریخته شده توسط اتاق عملیات امان می بایست جاده ارتباطی ایران به بغداد قطع تا از ارسال هرگونه کمک احتمالی جهت مقابله با داعش جلوگیری شود. 

 

این طرح به صورت دقیق طراحی شده بود و اگر این جاده سقوط می کرد بدون شک بغداد هم سقوط می‌کرد. با این اوصاف ایران با در نظر گرفتن همه احتمالات حتی خود را برای کمک به بارزانی هم آماده کرده بود و شبی که او عاجزانه در تماس های پیاپی با مقامات ایرانی خواستار کمک شد ایران در فرودگاه های خود به اندازه کافی سلاح و تجهیزات برای کنترل خطوط نبرد و ممانعت از سقوط اربیل اداره دیده بود. آنچه بافل طالبانی از دستور مستقیم مسعود بارزانی برای عدم مقاومت در برابر داعش منتشر کرده است تنها علنی کردن خیانت طبیعی به کردها و ساکنان شمال عراق است که بی رحمانه هزاران نفر از آنها توسط داعش سلاخی شدند. امروز باید به این خیانت بزرگ خود در برابر مردم عراق و همچنین خانواده کسانی که توسط داعش از بین رفتند و نابود شدند پاسخگو باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.