به نوشته روزنامه اعتماد، مرتضی مبلغ، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران معتقد است که تعامل و گفت‌وگوی ملی باید در همه سطوح و حتی با لایه‌های مختلف حاکمیت انجام شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین بیان می‌کند که در گفت‌وگو اصولا آنچه مهم است این است که طرفین گفت‌وگو پایبند به موازین و قواعد باشند. آنها باید بدانند طرف مقابل مثل خودشان حرفی برای گفتن دارد و ملاک اصلی منطق و استدلال است.

 

اصلاح‌طلبان همواره بر مساله گفت‌وگو با طیف‌ها و جریان‌های مختلف تاکید کرده‌اند. آیا اصلاح‌طلبان باید برای گفت‌وگو با جریان‌های تندرو و مخالف نیز اقدام کنند؟اساسا گفت‌وگو باید چه مشخصه‌هایی داشته باشد؟آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند با حاکمیت وارد گفت‌وگو شوند؟

 

پیرامون مساله گفت‌وگوی ملی چند نکته اساسی قابل طرح است. گفت‌وگوی ملی امر محدودی نیست که مربوط به بخشی از جامعه یا لایه‌های خاصی از جامعه سیاسی باشد بلکه باید در سراسر جامعه تسری پیدا کند. هر چه گفت‌وگو به سطوح بالاتر برود، جدی‌تر می‌شود. اگر تعامل بخواهد به نحو درستی اتفاق بیفتد باید از بالاترین سطوح حاکمیت صورت گیرد و همدلی و انسجام بر سرمنافع ملی به وجود بیاید. در گفت‌وگو اصولا آنچه مهم است این است که طرفین گفت‌وگو پایبند به موازین و قواعد باشند. آنها باید بدانند طرف مقابل مثل خودشان حرفی برای گفتن دارد و ملاک اصلی منطق و استدلال است. در گفت‌وگوی ملی و تعامل موضوع اصلی رسیدن به منافع ملی و مصالح عمومی مشترک است و اجماع و وفاق بر سر این مساله باید اتفاق بیفتد. این اجماع باید به نحوی تحقق پیدا کند که پایدار باشد. نباید این طور باشد که در یک مورد مقطعی اجماع حاصل شود و بعد در زمان کوتاه دیگری اجماع شکسته شود. مناسبات باید به گونه‌ای باشند که اجماع پایدار بماند. منافع ملی نباید به هیچ‌وجه مورد رقابت واقع شود.

 

ادبیات گفت‌وگو با حاکمیت چه شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

هدف تعامل و گفت‌وگو رسیدن به نقاط مشترک اجماعی است و باید همدلی و انسجام ایجاد شود. بنابراین ادبیات باید سازنده، همدلانه و جذب‌کننده باشد. ادبیات خشن، نیشدار، تند و خشک نمی‌تواند فرآیند جلب اعتماد را محقق کند. چه در تعامل با حاکمیت و چه در تعامل با رقبا و هر قشر و جریانی این نکته باید در نظر گرفته شود. متاسفانه امروز با یک مشکل اساسی مواجه هستیم. اصلاح‌طلبان عمیقا و در طول سالیان گذشته به این باور رسیده‌اند که باید وارد گفت‌وگوی ملی با همه جریان‌ها و حاکمیت شوند ولی رقبای اصلاح‌طلبان و بخشی از حاکمیت هنوز به این موضوع پی نبرده و آمادگی و ممارست لازم برای ورود به این عرصه را پیدا نکرده‌اند. با توجه به بحران‌ها و ابرچالش‌های موجود در کشور نمی‌توان فرآیند تعامل را به تاخیر انداخت. اصلاح‌طلبان دو کار مشکل دارند. یکی خود مشکل ورود به فرآیند تعامل است که نیازمند ایثار، از خودگذشتگی، تحمل، مدارا، عقل و تدبیر و انعطاف است. دوم اینکه طرف‌های مقابل چندان اعتقادی به گفت‌وگو ندارند. لذا شرایط سخت و نابرابری در این فرآیند دیده می‌شود. با این حال الزاما باید وارد گفت‌وگو شد. همان‌طور که در دوره‌های انتخابات اصلاح‌طلبان در یک زمین سخت و ناهموار ورود می‌کنند، باید تعامل و گفت‌وگو را نیز با وجود مشکلاتش دنبال کنند. همانطور که اصلاح‌طلبان در بین خودشان سعی کردند اجماع به وجود بیاورند. باید این مساله با ادبیات سازنده و همدلانه دنبال شود.

 

اساسا امکان شکل‌گیری این گفت‌وگو وجود دارد؟

 

حتما این امکان وجود دارد. حاکمیت هم بخش‌ها و لایه‌هایی دارد که گفت‌وگو با برخی از این بخش‌ها بسیار سخت است و زیر بار تعامل در هیچ موضوعی نمی‌روند. وقتی که کسانی در حاکمیت نظر خود را عین نظام و شرع می‌دانند، تعامل چندان ساده نیست. البته اینطور نیست که همه لایه‌ها چنین باشد. لایه‌های نرم‌تر و منطقی‌تری در حاکمیت وجود دارد که می‌توان کار را از این بخش‌ها آغاز کرد. امروز به دلیل اینکه انسجام و همدلی یک موضوع ضروری در جامعه است، این حرکت حتما نتیجه خواهد داد. کسانی که دلسوز کشور هستند باید صادقانه وارد عرصه شوند تا به تدریج فضا باز‌تر شود و کسانی که در مقابل گفت‌وگوی سازنده مقاومت می‌کنند نیز آماده شوند.

 

محور این گفت‌وگو باید در کدام حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد؟

 

محور اصلی گفت‌وگو و تعامل این است که به اهداف مشترک مربوط به منافع ملی و به نقاط اجماع پایدار برسند. امروز نکته ضروری در این زمینه سامان دادن به چالش‌ها و رقابت‌های انتخابات است.

 

رقابت‌های کشور چالش‌های مخرب بی‌پایانی پیدا کرده است. در موضوعات کشور چه در مسائل سیاست داخلی و خارجی و چه اقتصادی دو جریان شکل گرفته است. امروز جریان مخالف دولت با تمام توان دولت را تخریب می‌کند. در برخی موضوعات نیز رفتارهایی ضد مصالح ملی انجام می‌دهد. باید یاد بگیریم که تا کجا می‌توانیم نقد کنیم. امروز بحران‌های زیاد و ابرچالش‌هایی در کشور وجود دارد که باید در آن مسائل به وفاق برسیم و لااقل در این موضوعات به تخریب یکدیگر نپردازیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.