به گزارش ایسنا، به نقل از سایت ارم نیوز، عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر در سخنرانی به مناسبت شصت و سومین سالگرد انقلاب یکم نوامبر ۱۹۵۴ میلادی خطاب به مردم این کشور گفت: دوره "انتقالی" در الجزایر که در جریان آن ده‌ها هزار تن در راستای عمل به مسؤولیت ملی خود برای حفظ نهادهای سیاسی کشته شدند، تمام شد.

بوتفلیقه افزود: تسلط بر قدرت از امروز به بعد از طریق تاریخ‌های ثبت شده در قانون اساسی و با حاکمیت مردم از طریق انتخابات در برنامه‌های تعیین شده انجام می‌شود.

رئیس جمهور الجزایر با تاکید بر اینکه تا اتمام دوره ریاستش تا پایان آوریل ۲۰۱۹ در قدرت می‌ماند،‌ طرح‌ها و پیشنهادات مطرح شده از سوی برخی چهره‌های مخالف در خصوص دعوت از نهاد نظامی کشور برای هدایت مرحله انتقالی را زیاده‌خواهی‌ها و بلندپروازی‌های سیاسی خواند که باید از آنها اجتناب کرد.

او در ادامه به پیامدهای بحران اقتصادی موجود در الجزایر در پی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به عنوان منبع درآمد اصلی خزانه الجزایر اعتراف کرد و جستجوی منابعی جدید برای اقتصاد در بخش‌های صنعت، انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی، گردشگری و سایر حوزه‌ها را خواستار شد.

بوتفلیقه از طبقه سیاسی الجزایر خواست برای توافق در خصوص مسایل اقتصادی و اجتماعی تلاش کنند زیرا این امر مناسب‌ترین فرصت برای توافق ملی است.

وی در ادامه سیاسیون الجزایر را به استفاده از تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه دعوت کرد.

منظور بوتفلیقه از عبارت "مرحله انتقالی" در الجزایر، مرحله بحران امنیتی و خشونت‌ها در این کشور در طول دهه ۹۰ است که ژنرال‌ها جهت لغو انتخابات پارلمانی سال ۱۹۹۱ میلادی که در آن گروه‌های اسلامی پیروز شدند وارد نهادهای نظامی شده و شاذلی بن جدید، رئیس جمهور قبلی را مجبور به استعفا کردند.

اخیرا چهره‌های مخالف در الجزایر از جمله نور الدین بوکروح، وزیر پیشین تجارت این کشور و سه تن دیگر از مخالفان برجسته الجزایر با تاکید بر عدم توانایی بوتفلیقه در مدیریت کشور به دلیل مشکلات جسمانی خواستار توقف دوره ریاستش شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.