به گزارش ایسنا تحولات بازار جهانی ارز در هفته گذشته از این حکایت دارد که ارزش دلار در برابر ین ژاپن ۰.۱۳ درصد و در مقابل فرانک سوئیس تا ۱.۳ درصد تقویت شد و همچنین ارزش یورو در برابر دلار تا ۱.۴۷ و پوند ۰.۴۶ درصد کاهش یافته است.

 نوسانات دلار در حالی در بازارهای جهانی ثبت شد که در این میان یکی از دلایل اصلی به جریان تغییر خانم یلن به عنوان رئیس کل بانک مرکزی آمریکا بر می‌گردد. "تیلور" استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد یکی از کاندیداهای مطرح برای تصاحب این پست است. وی اعتقاد صریحی نسبت به افزایش سریع نرخ بهره در آمریکا دارد. در این شرایط حمایت برخی از اعضای کنگره آمریکا از تیلور برای تصدی ریاست فدرال رزرو عاملی شد برای افزایش ارزش دلار در هفته گذشته.  

اما در مقابل دو کاندیدای دیگر قرار دارند؛ یک نفر خانم یلن رئیس فعلی و همچنین "پاول" عضو هیات مدیره فدرال رزرو که این افراد معتقد به افزایش تدریجی و کند نرخ بهره هستند. در سوی دیگر نام "کوهن" مشاور رئیس جمهور آمریکا برای تصدی این پست مطرح شد. مواضع این افراد در رابطه با نرخ بهره موجب اثرگذاری بر کاهش ارزش دلار بود.

به هرحال طی سال‌های اخیر همواره یلن معتقد بوده که باید نرخ بهره در آمریکا به صورت کند تغییر کند و معمولا نیز در فواصل طولانی و با رشد بسیار پایینی همراه بوده است. وی بانوی حدودا ۷۰ ساله آمریکایی است که به عنوان اولین زن در تاریخ ۱۰۰ ساله تاسیس بانک مرکزی آمریکا عهده‌دار سمت ریاست بانک مرکزی این کشور در فوریه ۲۰۱۴ شده است.

طبق  اعلام بانک مرکزی دیگر دلیل تقویت ارزش دلار به انتشار بهتر از انتظار ارقام اقتصادی آمریکا از جمله خرده فروشی و رشد اقتصادی فصل سوم در این کشور بر می‌گردد.

گذری بر بازار ارز ایران

اما هفته گذشته بازار ارز ایران شاهد نوسان قابل توجهی در مرکز مبادلات ارزی یعنی جایی که بانک مرکزی قیمت‌گذاری ارز را برعهده دارد بود. این در حالی است که در ابتدای هفته در یک روز و در رشدی بی‌نظیر قیمت دلار ۳۰ تومان افزایش و در مقابل یورو تا ۴۰ تومان کاهش قیمت داشت.

آنچه بانک مرکزی در رابطه با این نوسان توضیح داد تاکیدی بود بر تحولات هفته اخیر بازار جهانی ارز و تغییر ارزش دلار و یورو. طبق توضیح کریمی-رئیس اداره صادرات بانک مرکزی- نرخ برابری یورو/ دلار در پایان کاری روز جمعه نسبت به روز پنج‌شنبه هفته ماقبل آن در بازار ارز خارجی با کاهش ۱.۸۷ درصدی مواجه شده که این موضوع در تعیین قیمت دلار و یورو در بازار بین بانکی ایران موثر بوده است.

در این توضیحات آمده بود که سیاست بانک مرکزی اروپا برای افزایش زمان برنامه خرید اوراق قرضه تا سپتامبر ۲۰۱۸، تنش در بخش کاتولونیای اسپانیا و همچنین انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا شامل رشد سه درصدی تولید ناخالص ملی و تقویت احتمال اجرای برنامه اصلاح مالیاتی و از سویی دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا موجب کاهش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا شد که در مجموع در بازار ارزی ایران نیز تاثیر گذاشت و کاهش ۳۹ تومانی قیمت یورو و افزایش ۳۰ تومانی نرخ دلار را رقم زد.

در سویی دیگر در بازار آزاد که اکنون دلار حدود یک ماه است در نرخ بالای ۴۰۰۰ تومان نوسان می‌کند در دو روز ابتدایی هفته رشد تندتری داشت و تا ۴۰۷۰ تومان هم پیش رفت، ولی در ادامه روالی معمول به خود گرفت. رئیس کل بانک مرکزی در هفته جاری موضع خود در رابطه با ماندگاری نرخ دلار در بالای ۴۰۰۰ تومان را اعلام کرد. سیف، گفت که این بانک همواره در حال نظارت بر بازار و ورود به آن در مواقعی است که دچار نوسانات هیجانی می‌شود به هر صورت اکنون تا حدودی به نظر می‌رسد نرخ از دامنه مجاز و منطقی خود بالاتر رفته که امیدواری برای اصلاح آن وجود دارد.

این در شرایطی است که کرباسیان- وزیر اقتصاد- در روزهای اخیر تاکید داشته که ماندگاری دلار در نرخ بیش از ۴۰۰۰ تومان صحت ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.